گزارش فراز برج به نقل از مهر؛
اتلاف منابع ملی درآزادراه ناتمام قزوین-رشت، متولی: بودجه نداریم!
فراز برج: در حالیكه سالانه حجم زیادی از منابع ملی و وقت مردم در گره ترافیكی آزادراه قزوین-رشت تلف می شود، مسئولان می گویند اگر۴۰۰ میلیاردتومان منبع مالی دراختیار داشته باشند، دو ساله آن را می سازند.
به گزارش فراز برج به نقل از مهر، عملیات عمرانی آزادراه قزوین- رشت در سال ۸۰ همزمان با سفر استانی رهبر معظم انقلاب به گیلان و به دستور ایشان شروع شد و نهایتا در ۲۴ اسفند سال ۸۸ و بعد از قریب به یك دهه كار عمرانی، با حضور رئیس دولت دهم راه اندازی شد. این آزادراه به طول ۱۳۰ كیومتر در یكی از مهمترین كریدورهای حمل و نقلی ایران (شمال ـ جنوب) واقع شده و جزء یكی از پرترددترین آزادراه های كشور به خصوص در روزهای پیك سفرها و تعطیلات آخر هفته به حساب می آید.
میزان سرمایه گذاری، سود و سنوات تقسیط
بنا بر اعلام حسین رئیسیان، مدیرعامل شركت آزادراه قزوین ـ رشت، این آزادراه با سرمایه گذاری یكی از بانك های تجاری و شبه دولتی احداث شده است. ۵۱ درصد هزینه احداث را این بانك و ۴۹ درصد آن را دولت (وزارت راه و شهرسازی) تامین كرده است. و بر مبنای قانون، نرخ عوارض دریافتی هم بابت مستهلك شدن اصل و سود سرمایه این بانك هزینه می گردد. ازاین رو این آزادراه یكی از آزادراه های خصوصی كشور به حساب می آید.
وی خاطرنشان كرد: بانك مذكور برای ساخت این آزادراه ۲۰۰ میلیارد تومان تا سال ۸۹ هزینه كرد كه سود در نظر گرفته شده برای آن ۱۸ درصد و زمان در نظر گرفته شده برای استهلاك اصل و سود سرمایه از محل عوارض خودروهای عبوری، ۲۴ سال است كه نهایتا هزار میلیارد تومان برای بانك سرمایه گذار در این پروژه (در آخر سال بیست و چهارم) درآمد خواهد داشت.
این ۸ كیلومتر آزاردهنده!
با این حال یكی از بزرگ ترین ایرادات این آزادراه در هنگام ساخت و بهره برداری، غفلت از تكمیل قطعه رودبار و منجیل است و هم اكنون، ازاد راه قزوین- رشت در اتصال به شهر منجیل و رودبار، قطع شده و ماشین های عبور از ازادراه به ناچار از میانه این دو شهر عبور كرده و بعد از شهر رودبار، دوباره وارد آزادراه می شوند. نقطه نقصان این آزادراه در واقع یك قطعه به طول ۱۱ كیلومتر است كه در سال های گذشته ۳ كیلومتر دیگر از آن هم به آزادراه ملحق شده و تنها ۸ كیلومتر آن بعنوان حلقه تكمیل این آزادراه باقی مانده است كه مشكل بزرگ و مهم ترافیكی این آزادراه به حساب می آید.
این ۸ كیلومتر كه از داخل شهر منجیل و رودبار می گذرد، مركز فروش زیتون و محصولات جانبی آن است. بخشی از ترافیك هم احیانا به علت وجود فروشگاه های مختلف محصولات زیتون در آن منطقه تولید می گردد. عاملی كه می توان برای آن تدبیر مناسب داشته و با انتقال به بخش های دیگر آزادراه در طول مسیر، این حجم انبوه فروشگاهی را در منطقه رودبار تعدیل كرد.
عدم راه اندازی ۸ كیلومتر مسیر تكمیلی آزادراه ۱۳۰ كیلومتری قزوین- رشت همواره در روزهای تعطیلات، گره های ترافیكی شدیدی در این آزاد راه و در محدوده این دو شهر بوجود می آورد. این گره ترافیكی در تعطیلات هفته گذشته به ترافیك بسیار شدید ۶ ساعته ای به طول ۲۰ كیلومتر تبدیل شد كه سبب هدررفت چندساعته وقت و سرمایه مردم و مسافران و هم از بین رفتن حجم بالایی از سوخت شد.
البته نباید فراموش كرد كه این آزادراه، در راه رشت به قزوین هم در محدود امامزاده هاشم همواره با ترافیك و در روزهای تعطیلات، با گره ترافیكی شدید مواجه می باشد و متاسفانه مسافران عبوری از این ازاد راه انگونه كه باید، نمی توانند از مزیت های یك ازادراه استاندارد بهره مند شوند.
چه میزان سوخت در گره ترافیكی رودبار هدر می رود؟
اتلاف منابع ملی را شاید در قالب اعداد و ارقام بهتر بتوان درك كرد. بعنوان مثال اگر در هر ترافیك ۲۰ كیلومتری، ۱۶ هزار دستگاه خودرو حضور داشته باشند و اگر هر خودرو تنها ۱۰ لیتر اضافه بر حجم زمان ترددِ بدون ترافیك، بنزین بسوزاند، این گره ترافیكی سالانه فقط میلیاردها تومان با اتلاف سوخت به منابع ملی لطمه می زند.
این غیر از هزینه های مادی و معنوی دیگری است كه در طول ترافیك ۶ ساعته تعطیلات عید قربان به خانواده ها و مسافران تحمیل شد؛ بدلیل گرمای هوا، خیلی از خودروها به ناچار از كولر بهره برده بودند و بنابراین با مشكل باتری یا مشكل موتور مواجه شده بودند و بازار دستفروشان با قیمت های نجومی آب معدنی و انواع خوراكی ها هم طبیعتا داغ بود.
زمان از دست نرود...
به گفته یكی از مقامات شركت زیرساختهای حمل و نقل، اگر سرمایه گذار پیدا شود می توان این مسیر را با ۴۰۰ میلیارد تومان تكمیل كرد.
با این حال مشخص نمی باشد اگر قرار باشد برای این ۸ كیلومتر عوارض دریافت شود، مبلغ آن با چه فرمولی محاسبه خواهد شد؟ این در شرایطی است كه در سال های گذشته معاون اسبق ساخت و توسعه آزادراه های شركت ساخت از امكان احداث آن با رقم ۱۸۰ میلیارد تومان اطلاع داده بود. طبیعتا هر چه زمان آغاز عملیات اجرایی این پروژه تعویق بیفتد، به هزینه برآورد شده افزوده خواهد شد.
شركت ساخت: سازمان برنامه ۴۰۰ میلیارد تومان بدهد، آزادراه ۲ ساله تكمیل می شود
سیدحسین میرشفیع معاون ساخت و توسعه آزادراه های شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره زمان تكمیل آزادراه قزوین- رشت، محدوده منجیل به رودبار، به خبرنگار مهر اظهار داشت: به تعویق افتادن تكمیل قطعه باقی مانده از آزادراه قزوین ـ رشت به علت نبود سرمایه گذار بوده است. سعی كردیم بانك سرمایه گذار اولیه آزادراه، خودش برای تكمیل قطعه باقی مانده هم سرمایه گذاری كند كه متأسفانه با این بانك به توافق نرسیدیم. امیدواریم با كمك آقای نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، این كار را بزودی شروع نماییم.
فقط مسیر «رفت» بزرگراه می شود!
وی در مورد تولید ترافیك از جانب مراكز فروش محصولات زیتون در منطقه و راهكار شركت ساخت برای ممانعت از حذف كسب و كار بازار بوجود آمده برای كشاورزان استان اظهار داشت: مقرر است در زمان تكمیل آزادراه، مسیر رفت (از قزوین به سمت رشت) به صورت آزادراهی احداث تا این ترافیك حذف شود ولی برای ساخت مسیر برگشت (از رشت به سمت قزوین) همین مسیر موجود را بهسازی می نماییم تا مسافران در زمان برگشت بتوانند از فروشگاه های منطقه خرید كنند و خودروها هم با سرعت مناسبتری عبور كنند.
هزینه سنگین تونل سازی و قول هایی كه نوبخت داده است
معاون مدیرعامل شركت ساخت در مورد میزان پیشرفت فیزیكی قطعه ۱۱ كیلومتری منجیل ـ رودبار در آزادراه قزوین ـ رشت خاطرنشان كرد: ۲ سال قبل ۳ كیلومتر آن راه اندازی شد و تنها ۸ كیلومتر باقی مانده است. در این ۸ كیلومتر هم اقداماتی داشته ایم اما پروژه پیشرفت قابل توجهی نداشته است ضمن اینكه بخش عمده این قطعه باید به صورت تونل احداث شود كه اجرای آن ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می گردد.
به گفته عضو هیئت مدیره شركت ساخت، از زمان رسیدن منابع مالی دو سال طول می كشد تا پروژه به اتمام برسد. این منابع را هم یا دولت باید بدهد یا سرمایه گذار كه آقای نوبخت قول هایی برای تهیه این منابع به ما داده است.
نماینده رودبار: بازار زیتون حاشیه آزادراه برای ۳ هزار نفر اشتغال بوجود آورده است
منوچهر جمالی، نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهر در مورد تكمیل قطعه رودبار در آزادراه قزوین ـ رشت اظهار نمود: بازار واقع در این قطعه از آزادراه، مركز فروش بیش از ۹۰ درصد زیتون و محصولات جانبی زیتون تولیدی ایران است به گونه ای كه زیتون كاران سایر مناطق و استانها هم محصولات خویش را برای عرضه به این منطقه می آورند كه از این نظر در دنیا چنین بازاری كم نظیر است.
وی با اشاره به اینكه بازار جانبی زیتون در حاشیه آزادراه قزوین ـ رشت برای ۳ هزار نفر اشتغالزایی كرده است اظهار داشت: مكاتبات و مذاكرات متعددی با مسئولان مختلف داشته ایم كه نهایتا به این جمع بندی رسیدیم كه مسیر برگشت آزادراه (رشت به قزوین) از وسط همین بازار عبور كند چون مردمی كه از سفر برمی گردند بیشتر خرید می كنند.
معتقدم باند رفت به جای تونل باید در حاشیه رودخانه ساخته شود تا بازار جدید زیتون تولید شود!
عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان كرد: قرار شد برای باند رفت از سمت قزوین به رشت دو مسیر مطالعه شود یكی حاشیه رودخانه منجیل و دیگری احداث تونل كه چاره دوم به تصویب رسید هرچند من معتقد بودم بهتر است مسیر حاشیه رودخانه منجیل برای محل احداث باند رفت در نظر گرفته شود تا در جنب آن باز هم فروشگاه های جدید ساخته شود و زیتون كاران بیشتری بتوانند به عرضه محصول خود بپردازند.
وی تاكید كرد: نوبخت قول داده است تا اعتبارات مورد نظر در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد تا این گره چند كیلومتری باز شود. اما در جریان مبلغ دقیق در نظر گرفته شده از جانب رئیس سازمان برنامه و بودجه نیستم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب