گزارش فراز برج؛
آخرین وضعیت واگذاری 8 فرودگاه وزارت نفت به وزارت راه
به گزارش فراز برج مقام مسئول در شرکت فرودگاه ها از نهایی شدن واگذاری 8 فرودگاه وزارت نفت به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران آگاهی داد و اظهار داشت: فرودگاه های وزارت نفت با مشکلات زیادی روبه رو هستند.
به گزارش فراز برج به نقل از مهر، وزارت نفت ۹ فرودگاه آغاجری، عسلویه (خلیج فارس)، ماهشهر، خارک، گچساران، لاوان، بهرگان، سپری و جم در مالکیت خود داشت که از سالهای گذشته، سیاست این وزارت، واگذاری برخی امور و کارهای غیر در رابطه با وظایف اصلی این وزارت خانه همچون فرودگاه داری و ایرلاین داری بود.
از همین رو، نفت ایر با تغییر نام به شرکت هواپیمایی کارون، اواخر سال ۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد.
پس از سانحه ای که ۷ بهمن ۹۸ برای هواپیمای بوئینگ ام دی هواپیمایی کاسپین در فرودگاه ماهشهر رخ داد و این هواپیما، به دلایلی، از انتهای باند خارج شد، روند واگذاری فرودگاه های وزارت نفت به وزارت راه و شهرسازی (شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران) سرعت بیشتری گرفت.
نیمه شهریور ماه امسال نیز محسن آتش زمزم مدیرعامل شرکت عملیات غیر صنعتی ماهشهر در گفت و گو با خبرنگار مهر، اعلام نموده بود که بارها به شرکت فرودگاه ها گفته ایم حاضریم فرودگاه ماهشهر را رایگان به وزارت راه واگذار نماییم، اما شرکت فرودگاه ها به سبب زیان ده بود این فرودگاه، حاضر به پذیرفت این فرودگاه ها نبود.
سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، هفته گذشته در حکمی، همه سرپرستان ۸ فرودگاه انتقالی از وزارت نفت به وزارت راه را منصوب نمود.
معاون شرکت فردگاه ها: چرا فرودگاه جم به وزارت راه منتقل نشد؟
محسن امیرانی معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر، با تأیید واگذاری همه فرودگاه های وزارت نفت به شرکت فرودگاه ها، گفت: قرار بود همه ۹ فرودگاه وزارت نفت به وزارت راه منتتقل شود اما در آخرین جلسات، جمع بندی این بود که ۸ فرودگاه وزارت نفت به شرکت فرودگاه ها منتقل شود و فرودگاه جم در اختیار نفت باقی بماند.
وی اضافه کرد: مقرر است مالکیت این ۸ فرودگاه به شرکت فرودگاه ها منتقل شود اما فرودگاه جم، بنظر می رسد به سبب اینکه در نزدیکی چاه نفت می باشد، از لحاظ قانونی امکان انتقال ندارد و باید در اختیار وزارت نفت باقی بماند.
امیرانی با اعلان اینکه همه این فرودگاه ها زیان ده هستند، اظهار داشت: کار وزارت نفت اساساً فرودگاه داری نیست و بحث های ایمنی پرواز و ناوبری هوایی باید در اختیار نهاد تخصصی قرار گیرد؛ با این وجود پس از سانحه فرودگاه ماهشهر، روند واگذاری ها سرعت گرفت.
عضو هیئت مذاکره نفت و راه: مالکیت و مدیریت ۸ فرودگاه وزارت نفت، ۳ ساله به شرکت فرودگاه ها منتقل می شود
سعید اکبری عضو هیئت مذاکره کننده وزارت نفت و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران درباره جزئیات انتقال این ۸ فرودگاه به شرکت فرودگاه ها گفت: مقرر است مدیریت راهبری و مالکیت در یک بازه زمانی سه ساله ۸ فرودگاه وزارت نفت به وزارت راه واگذار شود اما فعلاً شرکت فرودگاه ها سرپرستان این فرودگاه ها را تعیین می کند تا روند ۳ ساله طی شود.
وی درباب اینکه آیا ستاندن مصوبه قانونی لازم است یا خیر؟ اضافه کرد: حتما مصوبه هیئت دولت را طبق قانون لازم دارد البته به شرطی که قرار باشد مالکیت این فرودگاه ها از وزارت نفت به شرکت فرودگاه ها منتقل شود.
فعلاً هزینه ای رد و بدل نشده اما وزارت نفت باید هزینه سرویس و نگهداری فرودگاه را پرداخت کند
معاون سابق عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه ها درباره رقم واگذاری ها اظهار داشت: تا کنون هزینه ای رد و بدل نشده اما طبق توافقی که کرده ایم، ظرف ۳ سال هزینه های استانداردسازی فرودگاه ها به اضافه هزینه های جاری سرویس و نگهداری آنها از جانب وزارت نفت به شرکت فرودگاه ها باید داده شود.
اکبری در این خصوص که آیا این فرودگاه ها، نیازمند نوسازی هستند یا نه؟ تصریح کرد: با توجه به این که در سنوات اخیر، هیچ هزینه ای برای استاندارد نگه داشتن فرودگاه ها، اصلاح محاوط فرودگاهی، سطوح پروازی، سیستم های آتش نشانی، ناوبری، چراغ های باند و تاکسی وی ها، نشده و نفت از چند سال قبل تصمیم به واگذاری آنها داشته، فرودگاه های وزارت نفت با مشکلات زیادی روبه رو هستند که باید این تجهیزات نوسازی شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا مقرر است فرودگاه های انتقالی از نفت به راه، سودده شوند؟ اشاره کرد: شرکت فرودگاه ها برنامه ندارد این فرودگاه ها را سودده کند، چون فرودگاه ها حداقل در بازه زمانی ۴ تا ۵ ساله سودده نخواهند بود؛ من اصلاً قبول ندارم این فرودگاه ها، پُر پرواز تر از فرودگاه های مِلکی شرکت فرودگاه ها هستند.
فقط ماهشهر و عسلویه پرواز برنامه ای دارند
اکبری افزود: غیر از فرودگاه های ماهشهر و خلیج فارس (عسلویه)، سایر فرودگاه های وزارت نفت عمدتاً پرواز چارتر دارند و پرسنل شرکت نفت را منتقل می کنند.
وی در این خصوص که آیا امکان انجام ایرتاکسی در فرودگاه های انتقالی هست یا نه؟ اظهار داشت: ایرتاکسی می تواند در این فرودگاه ها اجرا شود اما بستگی به شرایط آنها دارد اغلب این فرودگاه ها حتی باید سطح آنها پایین تر هم بیاید، بسیاری از این فرودگاه ها نمی توانند هواپیماهای پهن پیکر را بپذیرند.
به گفته اکبری، فرودگاه خارک حتی امکان نشستن هواپیمای مدیوم (میان پیکر) را هم ندارد چون باند و استیپ آن استاندارد نیست حتی ممکنست تایپ هواپیماهایی که به بسیاری از این فرودگاه ها تردد دارند را به هواپیماهای کوچکتر محدود نماییم.
شرکت فرودگاه ها این فرودگاه ها را نمی خواست؛ ما را مکلف کردند
عضو هیئت مذاکره نفت و راه اشاره کرد: این تغییر مالکیت، مدیریت و راهبری فرودگاه ها به هیچ عنوان خواسته شرکت فرودگاه ها نبوده و فقط به سبب توافقاتی که در دولت انجام شده و سیاست وزارت نفت که می خواهد وظایف غیر در رابطه با وزارت نفت را واگذار کند، این فرودگاه ها را پذیرفتیم.
وی افزود: مانند کاری که وزارت نفت درباب نگهدار ی راه ها و جاده ها یا بیمارستان های خود کرده است، این وزارت خانه می خواست فرودگاه های خودرا هم واگذار کند.
اکبری تاکید کرد: اصلاً مطلوب شرکت فرودگاه ها، پذیرش این فرودگاه ها نیست چون معمولاً در دنیا روند به این شکل است که از اصالت تمرکزگرایی فرودگاه ها دوری کرده و فرودگاه ها را معمولاً مقامات استانی و محلی اداره می کنند غیر از بعضی فرودگاه هایی که راهبردی هستند مانند فرودگاه های بین المللی یا فرودگاه هایی که به صورت مشترک با نظامی ها اداره می شود سایر فرودگاه ها را مقامات محلی اداره می کنند و شرکت هایی مانند شرکت فرودگاه ها، فقط وظیفه ناوبری هوایی آنها را بر عهده می گیرند اما در کشور ما به سبب اتخاذ سیاست کلان وزارت نفت و راه، چاره ای نداریم جز اینکه این فرودگاه را قبول نماییم به خصوص که این فرودگاه ها نه فقط سودده نیستند، بلکه سالها طول می کشد تا به سوددهی برسند.
منبع: فراز برج
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب