گزارش فراز برج؛
نوسازی بافت های فرسوده به جایی نرسید
به گزارش فراز برج در حالیکه بر مبنای برنامه ششم توسعه، می بایست سالانه ۲۷۰ محله فرسوده بازسازی می شدند اما اقدامات انجام شده عقب ماندگی زیادی نسبت به برنامه دارد.
به گزارش فراز برج به نقل از مهر، باآنکه دولت تدبیرو امید از آغاز دوره فعالیت خود، بازآفرینی شهری یا همان نوسازی بافت های فرسوده را به عنوان مهمترین برنامه خود در حوزه مسکن در دستور کار قرار داد اما اینک در ماههای پایانی فعالیت هشت ساله دولت، نگاهی به دستاوردهای آن نشان داده است پیشرفتی حاصل نشده است. بازآفرینی شهری حتی در دوره اول دولت تدبیر و امید باوجود آنکه اکبر ترکان از جانب رئیس جمهور مامور پیگیری کار شد، به جایی نرسید.
اسحاق جهانگیری در نیمه دوم آذر ماه سال جاری هم در دیدار با وزرای عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری بر تسریع در روند نوسازی بافت های فرسوده تاکید کرد.
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی هم بارها در ماه های اخیر مبحث عقب ماندگی از برنامه های نوسازی بافت های فرسوده را گوشزد کرده است.
طرح اقدام ملی مسکن؛ شاید بدون نوسازی بافت فرسوده
در برنامه طرح اقدام ملی مسکن هم که مقرر است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی راه اندازی شود، ۱۰۰ هزار واحد آن به نوسازی بافت های فرسوده متعلق می باشد اما تا کنون گزارشی از روند نوسازی این بافت ها اعلام نشده است.
تنها یکی از مسؤلان ارشد بانک تخصصی بخش مسکن از تشکیل پرونده ۳۳ هزار متقاضی دریافت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده طی دو سال قبل اطلاع داده است.
دعوای «نعمتی-احمدیِ» آخوندی و روحانی بر سر نوسازی بافت فرسوده
حتی در دوره ای هم طی سال های ۹۶ و ۹۷ اکبر ترکان از جانب رئیس جمهور بعنوان مشاور رئیس جمهور و مجری طرح نوسازی بافت فرسوده انتخاب شد اما به علت پیچیدگی های این طرح، عملاً نتوانست اقدامی انجام دهد و بار دیگر مسئولیت آن به وزیر سابق راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری بازگشت داده شد.
نوسازی بافت فرسوده چنان برای رئیس جمهور مهم بود که به یکی از علل شکرآب شدن میانه عباس آخوندی (وزیر وقت راه وشهرسازی) با حسن روحانی و در نهایت استعفای آخوندی تبدیل شد؛ آخوندی در نامه خداحافظی اش از وزارت راه و شهرسازی به این مسأله اشاره و اعلام نمود: رئیس جمهور از من «بکوبیم و بسازیم» در بافت فرسوده می خواهد!
البته روحانی قبل از استعفای آخوندی، و در سال ۹۶، زمانی که مشغول معرفی اعضای کابینه دولت دوازدهم به مجلس بود، در معرفی عباس آخوندی بعنوان وزیر راه و شهرسازی، ضعیف بودن مدیریت این وزارت خانه در دولت یازدهم در حوزه نوسازی بافت فرسوده را یاد شده قرار داد؛ که واکنش های زیادی را میان فعالان اقتصادی-سیاسی برانگیخت.
بسیاری از کارشناسان، ایده بکوبیم و بسازیم را پیشنهاد اردوغان به روحانی و تشریح ایده رئیس جمهور فعلی ترکیه و شهردار اسبق استانبول می دانند. ایده ای که الان در خود ترکیه هم مخالفان زیادی دارد و بر فراموش شدن جنبه های انسانی در این ایده تاکید دارند.
این در حالی است که مسؤلان شرکت بازآفرینی شهری مرتباً بر وجود تفاهم نامه ها و مصوباتی چه در دولت، چه در ستاد ملی بازآفرینی شهری و چه شورای شهر تهران در خصوص عرضه تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی (بسته به تعداد واحدهای مسکونی ای که مقرر است راه اندازی شود) به متقاضیان نوسازی واحدهای موجود در بافت های فرسوده تاکید دارند.
گلایه های جانسوز سازندگان از بروکراسی های پیچیده نوسازی بافت فرسوده
با این حال برخی انبوه سازان از اجرایی نشدن این تفاهم نامه ها و هم وجود قوانین دست و پاگیر و بروکراسی های پیچیده در شهرداری ها برای نوسازی بافت های فرسوده گلایه جدی دارند.
حتی دریافت مجوزهای مختلف از شرکت بازآفرینی شهری، ادارات کل راه و شهرسازی استان ها و شهرداری ها، خود به یکی از پیچیده ترین آیین نامه های دریافت مجوز، پروانه ساختمانی و تسهیلات بانکی نوسازی بافت فرسوده تبدیل گشته است.
عوارض پروانه نوسازی بافت فرسوده مجانی است اما شهرداری ها به سختی می دهند
حسن محتشم، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی انبوه سازان استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مشکلات انبوه سازان در نوسازی بافت های فرسوده و عرضه تخفیف های صدور پروانه ساختمانی، خدمات نظام مهندسی و صدور آخر کار عنوان کرد: من تا کنون از همکارانم و انبوه سازان، خبری در خصوص عدم رعایت تخفیف های صدور پروانه ساختمانی از جانب شهرداری ها دریافت نکرده ام اما مشکل اینجاست که شهرداری ها وقتی می خواهند پروانه های مجانی یا با تخفیف بالا صادر کنند، بسیار کُند کار می کنند و بروکراسی طولانی بر این روند حاکم است.
وی افزود: در بخش نوسازی بافت های فرسوده، شهرداری تهران اعلام نموده که برای مسکونی ها عوارضی دریافت نمی کند، برای تجاری ها ۵۰ درصد عوارض می گیرد و برای واحدهای تجمیعی (ریزدانه ها)، حتی تشویقی یک طبقه هم می دهد؛ اما در مجموع نتوانسته ایم علیرغم این امتیازات، به توفیقی دست یابیم. دلیل آن این است که نوسازی بافت فرسوده چند وجهی است و متقاضی باید مسیرهای مختلفی را بپیماید تا به نتیجه برسد.
قانون عجیب تجمیع ریزدانه ها: واحدهای زیر ۵۰ متر نمی توانند تجمیع شوند!
این انبوه ساز اظهار داشت: تجمیع واحدهای ریزدانه در مناطق جنوبی یا میانی تهران، به علت آیین نامه های متعدد، بیسار سخت است؛ در حالیکه ما در بعضی مناطق فرسوده تهران، واحدهای ۲۰ متری هم داریم و متقاضیان می خواهند این واحدها را با یکدیگر تجمیع کنند، شهرداری قبول نمی کند و می گوید چون زیر ۵۰ متر است، به آن پروانه ساخت نمی دهیم؛ یعنی حاضر نیستند دو واحد مسکونی در حال تخریب را به یک واحد نوساز تبدیل کنند.
وی اضافه کرد: به ما می گویند شما باید یک بلاک ساختمانی (چندین واحد در کنار یکدیگر) را خریداری و نوسازی کنید؛ وقتی برای خرید یک بلاک رجوع می نماییم، محله ای را به معرفی می کنند که امکان دارد شامل ۱۰۰ بلاک باشد؛ خریداری این بلاک های فرسوده، بسیار زمان بر است و سازنده باید یکی یکی برای خرید این واحدها رجوع کند و سپس برخی مالکان طمع کرده و قیمت را بالاتر از نرخ واقعی اعلام می کنند؛ اگر بخواهیم فرایند قانونی رفتن به کارشناس رسمی دادگستری را طی نماییم، مقاومت می کنند دولت هم حاضر نیست در محله ها، تنش ایجاد شود.
وجوه انسانی نوسازی بافت فرسوده از وجود فنی و کالبدی آن مهم تر است
به گفته محتشم خیلی از خانه ها و واحدهای مسکونی ریزدانه در بافت های جنوبی یا میانی تهران، محل کار و تولید هم هستند و با این پول، نمی توانند نه جای جدیدی پیدا کنند و نه می توانند رهن کنند، از کار هم بیکار می شوند؛ وام ودیعه ای هم به آنها داده می شود برای انتخاب جای جدید، کفایت نمی نماید.
این فعال صنفی صنعت ساخت و ساز ضمن اشاره به تجربه های شکست خورده قبلی در زمینه نوسازی یکی از محلات جنوب غرب تهران در سالهای گذشته که به بی خانمان شدن تعداد زیادی از ساکنان آن خانه ها منجر گردید، اظهار داشت: از همین رو نوسازی بافت فرسوده یک عزم ملی می خواهد؛ وزارت راه و شهرسازی هم علیرغم آنکه سازمان های مختلف را در ستاد ملی بازآفرینی جمع کرد و شرکت بازآفرینی شهری را تجهیز کرد، اما در عمل نتوانستند آنگونه که باید نسبت به نوسازی بافت فرسوده یک اقدام عملی انجام دهند.
نوسازی بافت فرسوده در ۴ برنامه توسعه آمده اما عملاً هیچ اتفاقی نیفتاده است
محتشم خاطرنشان کرد: نوسازی بافت های فرسوده از برنامه سوم توسعه شروع شده و در برنامه ششم هم آمده است؛ در طول این سال ها وزارت راه و شهرسازی می بایست سالی ۱۰ درصد از بافت های فرسوده را نوسازی می کرد؛ اما نه تنها پیشرفت ها بسیار کند بوده، بلکه حتی سرعت تولید بافت فرسوده جدید هم بیشتر از سرعت نوسازی ها بوده و عملاً حجم بافت های نابسامان شهری بوجود آمده و افزایش هم یافته است.
راهکار چیست؟: مانند طرح مسکن مهر تعریف شود
وی در مورد راهکار اظهار نمود: باید مانند کاری که برای مسکن مهر انجام شد، یک بودجه متناسب برای این فعالیت در نظر گرفته شود؛ این بودجه از محل بازپرداخت اقساط آن، به دولت و بانک ها بازمی گردد؛ دولت هم اکنون از محل فروش اراضی مسکن مهر و هم اقساط بازگشتی، توانسته این بودجه را برگرداند؛ اما نوسازی با این سرعت، نه تنها مؤثر نیست بلکه نتیجه عکس هم می دهد.
عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان ضمن اشاره به تغییرات مختلف سیاست گذاری در حوزه نوسازی بافت فرسوده در دولت های یازدهم و دوازدهم، به انتصاب ترکان در یک بازه زمانی برای اجرای این طرح و همینطور تاکید رئیس جمهور بر استفاده از تجربه استانبول در سفری که به ترکیه داشت و پیشنهادی که اردوغان به روحانی داده بود، تصریح کرد: اما در عمل اراده ای نبود و مسئول مستقیمی که بتواند در این عرصه، تصمیم گیر نهایی باشد و صرفا روی حوزه نوسازی بافت فرسوده متمرکز شود، انتخاب نشد. بازآفرینی شهری یکی از معاونت های وزارت راه و شهرسازی که کارهای دیگری هم مانند ساماندهی حاشیه نشینی دارد؛ اما در حوزه نوسازی بافت فرسوده، شهرداری ها و شوراهای شهر هم اعمال نفوذ می کنند درنتیجه هیچ اتفاقی رخ نمی دهد.
منبع: farazborj.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب