یك مقام مسئول اعلام كرد؛
رشد ترانزیت جاده ای کالا در ۷ ماه سال ۱۴۰۰
به گزارش فراز برج مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری اظهار داشت: در هفت ماه سال جاری تعداد کامیون هایی که از قلمرو کشور، محمولات ترانزیتی را حمل کردند به 240 هزار دستگاه رسید.
به گزارش فراز برج به نقل از سازمان راهداری، جواد هدایتی اضافه کرد: این رقم بیش از کل سال ۹۹ بود و همین طور در طول این مدت تناژ حمل شده نیز به ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید به شکلی که در هفت ماهه ۱۴۰۰، بیش از کل سال قبل ترانزیت محموله از خاک کشورمان داشتیم. وی با اشاره به افزایش آمار ترانزیتی کشور امسال گفت: در سال ۹۸ که شیوع ویروس کرونا در کشور نبود، ۲۹۸ هزار دستگاه کامیون ترانزیتی، بیش از ۶/۶ میلیون تن کالای ترانزیتی را در کشور جابه جا کردند و از اسفند ۹۸ که با شیوع ویروس کرونا در کشور مواجه شدیم، در بعضی از کشورها، مرزها بسته شد و در بعضی کشورها، ترددهای تزانزیتی به حداقل رسید و این مساله تا اواخر اردیبهشت ۹۹ ادامه داشت، از اوایل خرداد ۹۹ با رایزنی های صورت گرفته و تعریف پروتکل ها به تدریج مرزها بازگشایی شد بدین سبب در سال ۹۹ که حدود ۲ ماه انسداد مرزها را داشتیم، تردد ۲۲۰ هزار دستگاه ناوگان ترانزیتی و حمل ۴.۸ میلیون تن کالای ترانزیتی در کشور ثبت گردید. مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اضافه کرد: سال ۹۹ باتوجه به شیوع ویروس کرونا و انسداد برخی مرزها، آمار ترانزیتی در زمینه ناوگان کامیونی کاهشی بود ضمن آنکه تشدید شرایط تحریم نیز در طول این مدت بی تأثیر نبود. هدایتی با اعلان اینکه طی هفت ماهه سال جاری بیش از ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالای ترانزیتی از مرزهای کشور ترانزیت شد اظهار داشت: پیش بینی می شود اگر با همین روند افزایشی پیش برویم تا انتهای سال ۱۴۰۰ در بخش جاده ای به رقم ۸/۵ تا ۹ میلیون تن کالای ترانزیتی برسیم. مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بیان کرد: در هفت ماهه سال ۹۹ تعداد ۱۰۲ هزار کامیون ترانزیتی ۲/۲ میلیون تن و در هفت ماهه ۹۸ تعداد ۱۹۰ هزار کامیون ۴/۲ میلیون تن بار ترانزیتی جابه جا کردند، بدین سبب در هفت ماهه ۱۴۰۰ به نسبت سال ۹۸ که سال بدون کرونا و بدون محدودیت رعایت پروتکل ها و محدودیت ها بوده است رشد داشته ایم. هدایتی در ادامه اظهارداشت: در هفت ماهه ۱۴۰۰ نسبت به هفت ماهه ۹۹ میزان ۱۳۲ درصد در تعداد ناوگان ترانزیتی افزایش داریم و ۱۲۸ درصد افزایش در تناژ، اعمال شده است، یعنی حدوداً در ناوگان و تناژ ترانزیتی در این هفت ماه نسبت به ۹۹ رشد داشته ایم و این نشان میدهد با وجود شرایط تحریم این ارقام محقق شده است، البته این در حالیست که هنوز مرزهای ترکمنستان باز نشده است تا بصورت کامل و عادی تردد صورت گیرد، حتی مرزهای افغانستان تحت تأثیر حضور مقطعی طالبان بوده است و با تمام این شرایط افزایش ۱۳۰ درصدی نسبت به پارینه محقق شد و نسبت به هفت ماهه ۹۸ در تعداد ناوگان ۲۸ درصد و در تناژ ۲۰ درصد افزایش میزان کالای ترانزیتی داشته ایم. وی ادامه داد: همین طور در مهر ۱۴۰۰ نسبت به مهر ۹۹ میزان ۱۰۷ درصد رشد تعداد کامیون های ترانزیتی را داریم، ما در روند صعودی در این عرصه قرار داریم و در مهرماه امسال به ۴۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون ترانزیتی رسیدیم که این رقم در چند سال قبل بی سابقه بوده است، در سال ۹۸ فقط در یک ماه ۳۱ هزار و ۸۰۰ دستگاه کامیون تردد داشت که آن هم در اردیبهشت ۹۸ بود، اما امسال در مهرماه به رقم ۴۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه افزوده شد و مهر ۱۴۰۰ نسبت به مهر ۹۸ از ۲۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه به ۴۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون ترانزیتی رسید که رشد ۷۰ درصدی را ثبت کرده است. مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بیان کرد: وضعیتی روشن، شفاف و روبه رشد در زمینه ترانزیت جاده ای شاهد می باشیم و پیش بینی می شود که اگر با همین شیوه پیش برویم تا آخر سال به رقم ۸/۵ تا ۹ میلیون تن کالای ترانزیتی می رسیم. هدایتی درباره این که مشوق های جذب بارهای ترانزیتی در رقابت با کریدورهای رقیب چه مواردی است؟ اظهار داشت: چند عامل اصلی وجود دارد، بعد از آنکه سال قبل مدیریت پایانه های مرزی به وزارت راه و شهرسازی سپرده شد از دی ماه سال قبل بود که اقدامات خیلی متنوع و هوشمند در توسعه ترانزیت و تسهیل روان سازی تردد از پایانه های مرزی دنبال شد و تسهیل تردد صورت گرفت، چون هرگونه توقف یعنی هزینه و رقابت در بحث بین المللی برمبنای مقررات است، اما در این شرایط، کوشیدیم شرایطی تسهیل و روان کننده در پایانه های مرزی ایجاد نماییم و این امر در انتخاب بازرگانان موثر بوده است. وی با اعلان اینکه بعد از شیوع ویروس کرونا نرخ کرایه حمل دریایی ۲/۵ تا ۳ برابر شد اظهار داشت: قبل از کرونا حمل و نقل دریایی بعنوان حمل و نقل انبوه و ارزان شناخته می شد و تجارت عمده دنیا در زمینه دریایی بود، اما امروز با این افزایش قیمت حمل دریایی استفاده از کریدورهای زمینی توجیه پذیرتر شده است و استقبال از قلمرو ما به شدت بالا رفته است. مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اضافه کرد: در ۲ ماه گذشته حدوداً پنج تا شش بار عبور آزمایشی از کشورهای پاکستان، امارات متحده عربی و کشورهای جنوب خلیج فارس به کشورهای شمالی نظیر روسیه، آذربایجان و ترکیه انجام شد، در صورتیکه قبل از این بخش عمده ای از آنها بوسیله دریا انجام می شد و این فرصتی طلایی برای کشور است تا این مسیرها را تثبیت کند.
منبع: farazborj.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب