معاون وزیر راه خبر داد؛
هزینه ساخت راه آهن رشت-آستارا 20 هزار میلیارد تومان
به گزارش فراز برج، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه راه آهن رشت-آستارا با احتساب هزینه های تملک اراضی حدود 20 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
به گزارش فراز برج به نقل از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیرالله خادمی در جلسه جمع بندی راهکارهای تسریع عملیات اجرائی راه آهن رشت- آستارا با حضور نمایندگان شرکت مهندسین مشاور و پیمانکار این ابر پروژه ریلی اظهار داشت: باتوجه به دستور وزیر راه و شهرسازی در خصوص تسریع در عملیات اجرائی راه آهن رشت- آستارا به عنوان قطعه پایانی کریدور ریلی شمال- جنوب کشور و حلقه واسط کل شبکه راه آهن ایران به کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و در نهایت اروپا است که نه فقط بخش مهمی از شبکه ریلی داخلی کشور که نیاز بین المللی است.
وی با اهمیت ترین علت برگزاری این جلسه را بررسی راهکارهای موجود در تسریع عملیات اجرائی و جمع بندی فنی این پروژه عنوان و اظهار نمود: بمنظور تکمیل هر چه سریع تر راه آهن رشت- آستارا باید راهکارهای استملاک اراضی طرح که نیازمند اعتبار هنگفتی است بررسی شود تا تملک اراضی مسیر پروژه خصوصاً در زمینهای زراعی و مسکونی در تعامل کامل با مردم صورت گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری جلسه ای درباب راه آهن رشت- آستارا و تاکید وزیر راه و شهرسازی در خصوص تکمیل هرچه سریع تر این پروژه اعلام نمود: بمنظور اتمام این ابر پروژه راه آهن کشور که از نظر عملیات ریلی و اعتبار مورد نیاز در نوع خود مثال زدنی است نیازمند بهره مندی از روش های نوین و فناوری های روز دنیا هستیم و در زمینه طراحی، مهندسی و تملک اراضی با روش های نوین امکان تکمیل عملیات اجرائی این طرح در کمترین زمان ممکن میسر می شود.
وی افزود: لازم است درباب تجهیز کارگاه های مورد نیاز و ساخت قسمتی از ابنیه فنی نظیر تعداد و طول پل ها و نحوه ی اجرای آنها با روش های مهندسی نوین و به روز دنیا تصمیماتی اتخاذ شود و لازم است در نخستین فرصت نسبت به بررسی و نحوه ی اجرای راه حل ها اقدام گردد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه درباب مزایای بهره برداری از راه آهن رشت- آستارا توضیح داد و بیان داشت: با بهره برداری از این مسیر ریلی انتقال بار از مبدأ هلسینکی فندلاند تا بنادر جنوبی کشور بیش از ۲۰ روز کاهش می یابد و این اقدام باتوجه به موقعیت خاص ژئوپلیتیکی ایران درآمد ارزی بالایی برای کشور به همراه دارد.
گفتنی است، هم اکنون عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی پروژه از مبدا رشت تکمیل شده است و آماده عملیات ریل گذاری است. زیرسازی ۱۱.۵ کیلومتر انتهایی از شهرستان آستارا نیز شروع شده است. اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه به ارزش روز معادل ۱۸۰ هزار میلیاردریال و با احتساب هزینه های تملک اراضی حدود ۲۰۰ هزار میلیاردریال برآورد می شود.
منبع: farazborj.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب