تحقق مصوبه سفر رئیس جمهور؛

شروع به کار مجدد مسیر ریلی لرستان

شروع به کار مجدد مسیر ریلی لرستان فراز برج: اجرای پروژه راه آهن در راه دورود- خرم آباد امروز پس از چند سال توقف و بدنبال دستور رییس جمهور و تصویب در مسافرت دولت، باردیگر شروع شد تا امید به اجرای این طرح مهم ریلی قوت بگیرد.



خبرگزاری مهر - گروه استان ها: پروژه راه آهن لرستان اواخر سال ۸۹ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ را گرفت تا پروژه های ریلی لرستان از یک خوان دیگر عبور کنند و این دفعه دیگر بهانه عدم توجیه اقتصادی پروژه به دستاویز مسئولان تبدیل نشود.
از گرفتن مجوز ماده ۳۲ پروژه که بیش از هشت ماه گذشت، مسئولان برای شروع عملیات اجرائی این پروژه های ریلی مهم محمود احمدی نژاد رییس جمهوری وقت را به لرستان دعوت نمودند تا مراسم شروع عملیات اجرائی این پروژه ها در مهرماه سال ۹۰ اجرا شود.
این پروژه با پیشرفت ۳۸ تا ۴۰ درصدی، طی ۴ سال اخیر تعطیل شده بود تا امید به اجرای آن هر روز کمرنگ تر شود.
در جریان سفر هیئت دولت سیزدهم و با قرار گرفتن راه آهن لرستان در فهرست پروژه های سفر، بار دیگر امید به تکمیل این پروژه ریلی قوت گرفت تا این مطالبه ۳۰ ساله در دولت سیزدهم به مرحله تکمیل و اجرا برسد.
امروز و با گذشت نزدیک به ۹ ماه از سفر هیئت دولت به لرستان، اجرای پروژه راه آهن لرستان با حضور مسئولان مجدداً شروع شد.
تخصیص بودجه اجرای پروژه از محل تهاتر نفت
رضا رحمانی مدیرعامل هولدینگ راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در مراسم شروع به کار پروژه راه آهن لرستان با اشاره به این که سال قبل که خدمت استاندار لرستان بودیم با جدیتی که در ایشان و معاونت عمرانی ایشان دیدم که مجدد پروژه استارت بخورد، یقین یافتم این پروژه محقق می شود؛ گفت: با وجود این که هولدینگ راه و شهرسازی یک سهم ۴۰ درصدی از بحث راه آهن در کل کشور دارد، اما احاطه خوبی داریم بر محورهای مواصلاتی کشور و فکر نمی کردیم به این زودی این محور ریلی در اولویت راه و شهرسازی قرار بگیرد.
وی با اعلان اینکه امروز این پروژه با دستور ویژه رییس جمهور و تلاش وزیر راه مجدداً شروع می شود، اشاره کرد: ماموریت قرارگاه خاتم الانبیا رسالت اجرای پروژه است، ماموریت پیمانکاری نیست و در اقصی نقاط کشور هم دارد با همه مضیقه های موجود و تنگناهای مالی کار را انجام می دهد و پروژه ها را پیش می برد.
مدیرعامل هولدینگ راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با اشاره به این که از بیش از ۱۳۰ پروژه حوزه راه در بخش ریلی و جاده ای و…، قریب به اتفاق فعال است و موردهایی مثل این پروژه راه آهن لرستان هست که مشکل آن با عنایت مسئولان و پیگیری مسئولان استانی حل شد، اضافه کرد: مشکل قراردادی پروژه حل شده و در بحث اختصاص بودجه هم از محل تهاتر نفت منابع تامین شده است.
اجرای این پروژه ریلی تا خرم آباد اعتبار ۴۵۰۰ میلیاردی می خواهد
رحمانی با تأکید بر این که اجرای این پروژه ریلی تا خرم آباد اعتبار ۴۵۰۰ میلیاردی می خواهد، اضافه کرد: با این عددهای موجود و تمدیدهای سه ساله باید پروژه به یک منبع مالی مطمئن وصل شود که ‬همه مسئولان در این جهت تلاش می کنند و مجلس هم قول پیش بینی اعتبار داده است.
از همه مسئولین می خواهیم کمک کنند که پروژه دیگر متوقف نشود و در همین دولت شاهد افتتاح آن باشیم
وی با اشاره به این که از نظر اجرای پروژه مشکلی نداریم، اظهار داشت: با وجود پیچیدگی های خاص پروژه مانند تونل های آنکه منحصر به فرد است، مشکلی در اجرا نداریم. در آزادراه خرم آباد- بروجرد هم بزرگترین تونل آزادراهی را اجرا کردیم.
مدیرعامل هولدینگ راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تصریح کرد: اجرای پروژه منوط به بحث تامین مالی است و از همه مسئولین می خواهیم کمک کنند که پروژه دیگر متوقف نشود و در همین دولت شاهد افتتاح آن باشیم.
حل مشکل قراردادی پروژه
خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این رابطه با اعلان اینکه پروژه راه آهن لرستان دو مشکل اساسی داشت، اشاره کرد: نخست مشکل قراردادی بود که با پیگیری استاندار و نمایندگان و دوستان قرارگاه خاتم الانبیا و همکاری ویژه سازمان برنامه و بودجه این مشکل حل شد.
وی با تأکید بر این که استاندار لرستان برای حل مشکل قراردادی این پروژه بیش از ۱۰ بار مراجعه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردند، اضافه کرد: ریشه اصلی توقف پروژه هم مشکل قراردادی آن بود که بعد از حل مسئله، قرارداد آن دو هفته پیش به ما ابلاغ گردید و ما هم به قرارگاه خاتم ابلاغ کردیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در بحث مالی هم تامین اعتبار پروژه در قالب سایر منابعی که در اختیار وزیر راه بود پیش بینی شد و با تاکید وزیر راه از محل منابع تهاتری که در اختیار است منبع خوبی در کنار بودجه خود پروژه اختصاص یافته است، اظهار داشت: مرحله اول این اعتبارات هم ابلاغ گردیده و امیدواریم مراحل بعدی هم که مصوب است پرداخت گردد.
پیش بینی ۷۰۰ میلیارد اعتبار برای اجرای پروژه در ۱۴۰۱
خادمی افزود: تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در مرحله اول مصوب شده، اعتبار سالانه پروژه هم ۲۰۰ میلیارد است و اگر بتوانیم اختصاص آنرا بگیریم ۷۰۰ میلیارد برای امسال منابع خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: برای سایر بخش ها هم از کانال های مختلف به دستور وزیر راه و با تاکید رییس جمهور، تامین مالی پیش بینی شده است و امیدواریم بتوانیم ادامه خوبی برای پروژه داشته باشیم.
حداکثر زمانی که سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل مسیر ریلی دورود- خرم آباد داده اند، ۴۰ ماه است
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلان اینکه حداکثر زمانی که سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل مسیر ریلی دورود- خرم آباد داده اند، ۴۰ ماه است که باید در طول این مدت پروژه را تکمیل و تحویل دهیم، اشاره کرد: هدف پروژه هم این نیست که فقط به خرم آباد برسد و حتما باید به ریل جنوب متصل شود.
خادمی اضافه کرد: در اسرع وقت کارهای مطالعاتی، برآوردی و قراردادی مسیر خرم آباد- پلدختر و پلدختر به اندیمشک را انجام می دهیم تا بتوانیم مشکل اتصال گلوگاه ریلی جنوب کشور در محدوده بین دورود و اندیمشک را با راه اندازی این مسیر جدید رفع نماییم و با بهره گیری از ظرفیت بالای بنادر خوزستان بوسیله این ریل به مرکز و غرب کشور ترانزیت داشته باشیم.
براساس این گزارش، پروژه اتصال ریلی دورود- خرم آباد که امروز پس از چند سال توقف مجدداً شروع شد، به طول ۱۲۱ کیلومتر است که امید می رود با اهتمام دولت سیزدهم شاهد افتتاح این پروژه مهم ریلی در لرستان باشیم.

1401/06/21
14:13:30
5.0 از 5
514
تگهای خبر: آزادراه , اقتصاد , پروژه , پیمانكار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان