گزارش فراز برج؛

ساخت راه آهن کرمانشاه-خسروی-بغداد به صرفه تر از خط آهن شلمچه-بصره

ساخت راه آهن کرمانشاه-خسروی-بغداد به صرفه تر از خط آهن شلمچه-بصره فراز برج: فراز برج: در صورتیکه وزارت راه و شهرسازی تلاش 20 ساله برای ساخت راه آهن شلمچه-بصره را همچنان ادامه می دهد، اما بنظر می رسد راه اندازی راه آهن کرمانشاه-خسروی-خانقین زودتر به بغداد می رسد.



به گزارش فراز برج به نقل از مهر، حدود ۲ دهه است که وزارت راه و شهرسازی در ادوار مختلف بدنبال راه اندازی راه آهن شلمچه-بصره است و حتی خط آهن خرمشهر به شلمچه و تا نقطه صفر مرزی با عراق نیز در سالهای اخیر مورد بهره برداری قرار می گیرد.
حتی در این چند ساله، قطار ترکیبی کربلا نیز راه اندازی شده و در روزهای اربعین که با حجم بالای زائر روبه رو هستیم، بخش اندکی از زوار میلیونی می توانند با قطار به خرمشهر سفر کرده و از آنجا با ریل باس های رایگان تا ایستگاه شلمچه و سپس از مرز تا ایستگاه راه آهن بصره با اتوبوس و مجدداً از بصره تا کربلا و نجف با قطار سفر کنند.
حجم بالای صادرات ۹ هزار میلیارد دلاری ایران به عراق در سال ۱۴۰۰
این در حالی است که حجم تبادلات ایران و عراق در سالهای اخیر همیشه رو به رشد بوده و از آنجا که راه آهن شلمچه-بصره هنوز راه اندازی نشده است، حدودا همه این تبادلات از مرزهای جاده ای صورت می گیرد.
بر اساس آمار اعلامی گمرک، در سال قبل (۱۴۰۰) حجم مبادلات تجاری ایران و عراق که عمدتا صادرات ایران به این کشور بوده، حدود ۹ (۸.۹۱) هزار میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال پیش از آن (۱۳۹۹) افزایش ۲۰ درصدی داشته است.
سنگ اندازی های عراق در ساخت راه آهن شلمچه-بصره تمامی ندارد
این در حالی است که عراق با وجود آنکه در هیئت وزیران خود عضویت در کنوانسیون کارنه تیر را پذیرفته و می تواند پذیرای کامیون های ایرانی باشد اما در عمل آنرا اجرا نمی کند و صاحبان کالا مجبورند در پایانه های مرزی دو کشور، جابجایی کالای به کامیون ها را داشته باشند که هم هزینه ها و خسارات جانبی وارده به کالا را در پی دارد و هم زمان زیادی از صادرات کالا به این کشور را به خود اختصاص می دهد.
در صورتی که تنها نیمی از این حجم تجارت به روی ریل بیاید، می توانیم شاهد کاهش شدید هزینه های صادرات کالا به عراق و نیز کاهش مصرف سوخت باشیم.
اگرچه شرکت راه آهن متولی ساخت خط آهن شلمچه-بصره شده و هزینه ساخت پل حدوداً ۹۰۰ متری اروند رود و نیز ساخت خط آهن کل پروژه ۳۲ کیلومتری تا ایستگاه راه آهن بصره را بر عهده گرفته، اما طرف عراقی همچنان از اجرای این طرح در خاک کشورش ممانعت می کند.
با این حال راه آهن کرمانشاه-خسروی نیز از طرف شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در دست ساخت است که اگر مرز خسروی به شبکه ریلی متصل شود، می تواند گزینه بهتری برای اتصال شبکه ریلی کشورمان به راه آهن عراق باشیم؛ به ویژه که از مرز خسروی تا نزدیکترین ایستگاه راه آهن در عراق (خانقین) کمتر از ۲۰ کیلومتر راه است.
از سوی دیگر، باتوجه به نزدیکتر بودن مرز خسروی به پایتخت های دو کشور ایران و عراق نسبت به راه آهن شلمچه-بصره، این مسیر چه از نظر جابجایی بار و چه مسافر می تواند در اولویت نسبت به اتصال محورهای ریلی جنوبی کشور باشد و صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد.
مجری راه آهن غرب کشور: ساخت راه آ هن کرمانشاه-خسروی-خانقین از هر لحاظ از راه آهن شلمچه-بصره اقتصادی تر است
در همین ارتباط مسعود فرامرزیان مجری طرح راه آهن غرب کشور در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلان اینکه راه اندازی راه آهن غرب کشور از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۰ است؛ در این طرح مقرر است خط آهن از سمنگان در استان مرکزی به ملایر و سپس اسلام آباد غرب و در نهایت مرز خسروی کشیده شود.
وی اضافه کرد: ۶۵ درصد کل طرح تمام شده که حدود ۵۳۰ کیلومتر است. این پروژه به ۳ بخش اصلی تقسیم می شود که بخش اول شامل سمنگان تا ملایر با بیش از ۹۰ کیلومتر و تکمیل ۱۰۰ درصدی پروژه می شود؛ بخش دوم ملایر-کرمانشاه است که ۸۸ درصد پیشرفت دارد ولی شرکت راه آهن درحال بهره برداری از این مسیر است.
ای مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: از کرمانشاه تا اسلام آباد غرب پیشرفت ۸۱ درصدی در زیرسازی داریم ولی از اسلام آباد غرب تا مرز خسروی تنها ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی در پروژه به وجود آمده است.
رئیس جمهور سابق وعده کمک هزار میلیارد تومانی به راه آ هن غرب داد اما هیچگاه عملی نشد
وی دستیابی به سهم بیشتر در ترانزیت ریلی را از سیاست های کلان نظام دانست و اظهار داشت: در مسافرت سال ۱۳۹۰ رهبر معظم انقلاب به استان کرمانشاه، پروژه راه آهن غرب کشور شروع و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) پیمانکار پروژه شد. اما در ادامه ساخت آن، به سبب تورم هایی که به خدمات فنی مهندسی و مصالح و نهاده ها خورد، اجرای این پروژه با مشکل روبه رو شداز سال ۹۴ تا ۹۷ نیز که شورای عالی نظام فنی تعدیل هایی به ارقام اجرای پروژه های عمرانی داد، این پروژه نیز پیشرفت هایی را داشت؛ در سال ۹۶ رییس جمهور وقت قول تزریق هزار میلیارد تومان به طرح راه آهن غرب کشور را داد ولی هیچگاه اجرائی نشد؛ پس از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ راه اندازی راه آهن غرب کشور متوقف گردید اما از زمان آخرین سفر رییس جمهور به استان کرمانشاه، بار دیگر پروژه راه آهن ای استان فعال شد.
فرامرزیان درباره ی اهمیت اجرای پروژه راه آهن غرب کشور و کریدور ریلی شرق به غرب بیان کرد: راه آهن کرمانشاه-خسروی تنها پروژه ای است که شرق و غرب کشور را به هم متصل و شبکه رایلی را به مبادی ترانزیتی غرب کشور وصل می کند که میزان رقابت پذیری موقعیت ترانزیتی ایران را بیشتر می کند.
وی اشاره کرد: از مرز خسروی تا ایستگاه راه آهن خانقین در عراق تنها ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر راه است که شبکه ریلی نداریم و اگر این مسیر بطور کامل زیر پوشش ریل برود، پایتخت های ایران و عراق با خط آهن مستقیماً به هم متصل خواهند شد و نزدیکترین مسیر ریلی به بغداد خواهد بود.
کرمانشاه-لاذقیه تنها ۹۰۰ کیلومتر
مجری طرح راه آهن غرب کشور اظهار داشت: پروژه راه آهن کرمانشاه-خسروی نه فقط ملی بلکه فرامرزی است و درآمدهای ترانزیتی به همراه دارد؛ ضمن این که نزدیکترین مسیر ریلی اتصال ایران به بندر لاذقیه سوریه است که بنادر حاشیه خلیج فارس را به بندر لاذقیه در حاشیه مدیترانه متصل می کند. دسترسی به دریای مدیترانه می تواند به مفهوم کسب بارهای ترانزیت کالا میان جنوب اروپا، شمال آفریقا و غرب آسیا با روسیه و آسیای میانه خواهد بود.
وی به مزایایی چون کاهش مصرف سوخت، حفظ محیط زیست، کاهش تلفات جاده ای و… اشاره و اظهار داشت: زیارت ریلی عتبات عالیات هم اکنون یکی از پُرتقاضاترین مسیرهاست که اگر این محور ریلی به بهره برداری برسد، زوار ایرانی عتبات و زوار عراقی مشهد می توانند به آسانی میان دو کشور با قطار تردد کند. ضمن این که در توسعه گردشگری منطقه ای نیز مؤثر خواهد بود.
فرامرزیان تصریح کرد: از دیگر مزایای این طرح، باتوجه به نزدیکی آن به اقلیم کردستان عراق، امکان دستیابی به بارهای شمال عراق، موصل و کرکوک به عنوان استانهای نفتی شمال عراق و نیز تسهیل تردد بار به مرزهای پرویزخان و قصرشیرین است.
۲ هزار میلیارد تومان بدهند، کرمانشاه-اسلام آباد غرب زیر پوشش ریل می رود
به گفته این مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است تا زیرسازی مسیر ریلی کرمانشاه به اسلام آباد غرب که با اهمیت ترین بخش پروژه است تکمیل شود اگر زیرسازی تمام شود، ۶ ماهه می توانیم روسازی را تمام نماییم که برای انجام آن، ۱.۵ هزار میلیارد تومان دیگر اعتبار می خواهد و مجموعاً با ۲ هزار میلیارد تومان می توانیم فاز دوم این پروژه را تکمیل نماییم.
وی افزود: برای تکمیل محور ریلی اسلام آباد غرب تا مرز خسروی هم بین ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در مقایسه با ابرپروژه های دیگر، رقم چندان بالایی نیست. اگر ۱۰ هزار میلیارد تومان به این پروژه تزریق شود، می توانیم تا خانقین را هم ریل بکشیم؛ قسمتی از مسیر خانقین تا بغداد هم نیاز به تعمیر دارد؛ در این صورت تنها با طی ۹۰۰ کیلومتر، می توانیم به بندر لاذقیه در سوریه برسیم. ما در عراق و سوریه فقط بهسازی خط داریم و نیازی به راه اندازی خط جدید نیست که درنتیجه هزینه هایمان در این دو کشور کاهش پیدا می کند.
مجری طرح راه آهن غرب کشور در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: هم اکنون کلی تقاضای صادرات بار به عراق داریم؛ بخش عمده صادرات ما جاده ای است که در ۴ ماهه امسال فقط در مرزهای خسروی و پرویزخان به ۵۹۱ هزار تن رسیده است؛ اگر تنها نیمی از این دفعه به ریلی بیاید، هم بخش مهمی از کشته های جاده ای استانهای غرب کشور کاهش پیدا می کند و هم مصرف سوخت؛ ضمن این که خط آهن کرمانشاه-خسروی، ارزآوری برای کشور در پی دارد.
راه آهن خسروی-بغداد فقط ۱۹۰ کیلومتر / ‏‬ شلمچه-بصره-بغداد ۶۰۰ کیلومتر
وی با مقایسه راه آهن های شلمچه-بصره و کرمانشاه-خسروی-خانقین اظهار داشت: از هر لحاظ که محاسبه کنید، می بینید که راه آهن کرمانشاه-خسروی به سمت عراق به صرفه تر از ساخت راه آهن شلمچه-بصره است؛ در بارهای ترانزیتی، اصل اولیه کوتاه تر بودن مسیرهای رقیب است که در مقایسه این دو خط می بینیم که از مرز خسروی تا بغداد تنها ۱۸۹ کیلومتر راه داریم و از شلمچه به بصره و سپس تا بغداد، ۶۰۰ کیلومتر طول مسیر ریلی است. همین طور از مرز خسروی تا کربلا و نجف نیز کمتر از ۳۰۰ کیلومتر است.
به گفته این مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه، با تکمیل راه آهن کرمانشاه-خسروی-خانقین، مسیر دسترسی عراق به عنوان اصلی ترین مشتری کالاهای اساسی قزاقستان و روسیه (دومین و سومین صادرکننده های بزرگ گندم دنیا) به آسیای میانه از قلمروی ایران، تسهیل و هموار خواهد شد.


منبع:

1401/06/28
11:35:50
5.0 از 5
464
تگهای خبر: احداث , اقتصاد , بندر , بهره برداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان