در گفت وگو با فراز برج اعلام شد؛
توسعه بندر امام خمینی یکی از راهکارهای توسعه تجارت دریایی است
به گزارش فراز برج، مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان اظهار داشت: توسعه بندر امام خمینی یکی از راهکارهای توسعه تجارت دریایی در ایران است که دولت باید آنرا مورد توجه قرار دهد.
بهروز آقایی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به پروژه های بهره برداری شده و یا شروع عملیات اجرائی آنها در مجموعه بنادر خوزستان در روزهای هفته دولت اظهار داشت: این پروژه ها دربرگیرنده بیش از سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری است.
وی افزود: بهره برداری از ۲ خط تولید روغن خوراکی در بندر امام خمینی (ره) با اهمیت ترین این پروژه ها شمرده می شود که با همکاری بخش خصوصی به راه افتاده است.
دبیر کمیته ساماندهی سواحل و بنادر خوزستان اشاره کرد: با تکمیل این پروژه، کارخانه روغن خوراکی در بندر امام خمینی (ره) از سه خط تولیدی برخوردار شده است.
آقایی با اعلان اینکه ظرفیت تولید روغن در این مجموعه به ۶ هزار تن در روز رسیده است، اضافه کرد: کارخانه روغن در بندر امام خمینی (ره) مجهز به پیشرفته ترین تکنولوژی روز در تولید محصول است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان بیان کرد: از اعضای کارگروه های اقتصادی و مجموعه مدیریت اقتصادی استان دعوت می شود تا از پروسه تولید محصول در این کارخانه، بازدید نمایند.
لزوم توسعه مجموعه ظرفیت بنادر خوزستان
آقایی در ادامه طول سواحل خوزستان را یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر عنوان نمود و اظهار داشت: قالب بیشتر این سواحل را خوریات می سازند که می تواند به عنوان مقصد مناسبی برای گردشگران باشد.
وی با تأکید بر این که تا حالا اقدامات کاربردی در حوزه جذب توریست خصوصاً در سواحل خوزستان صورت نگرفته است، افزود: با انسجام و برنامه ریزی های کارشناسی که در اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان صورت گرفته، امکان گسترش زیرساخت های گردشگری در سواحل استان برقرار است.
آقایی عنوان کرد: به کارگیری ظرفیت های فعلی با محوریت گردشگری علاوه بر توسعه بنادر، فرصت های شغلی پایداری را در سطح خوزستان در پی خواهد داشت.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان، مرز دریایی استان را حدود ۳۰۰ کیلومتر عنوان نمود و اضافه کرد: طول مسیل های قابل کشتیرانی در خوزستان ۷۴۶ کیلومتر است.
وی افزود: خوزستان از بیشترین طول اسکله های تجاری و صیادی کشور برخوردارست که ۳۴ کیلومتر را شامل می شود.
آقایی، مجموعه ظرفیت بنادر خوزستان (به اضافه ظرفیت بنادر بخش خصوصی) را ۸۵ میلیون تن عنوان نمود و اظهار داشت: بیشترین ظرفیت حجم عملیاتی بنادر خوزستان به بندر امام خمینی (ره) با ۶۰ میلیون تن، بندر خرمشهر با ۱۱ میلیون تن و بندر آبادان با یک میلیون تن اختصاص دارد.
دبیر کمیته ساماندهی سواحل و بنادر خوزستان در ادامه اداره کل بنادر و دریانوردی را یک دستگاه متکی به درآمد و هزینه دانست و اظهار داشت: میزان اعتبار در نظر گرفته شده امسال برای اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان، ۷ هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان است.
آقایی همین طور میزان اشتغالزایی به وجود آمده در بخش های مختلف بنادر خوزستان را ۴۳۶ نفر عنوان نمود و اظهار داشت: علاوه بر این نیز تعداد کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان یک هزار و ۳۰۰ نفر هستند.
وی بیان کرد: بندر امام خمینی (ره) به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور همچون بنادری است که با منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه ۲۶ میلیون تن محصول همجوار است و در نزدیکی دومین قطب صنایع فولادی کشور قرار دارد.
آقایی تصریح کرد: این بندر بیشترین ظرفیت تخلیه و بارگیری کالای اساسی کشور را دارد و به عنوان هاب کالای اساسی، وارد کننده ۷۵ درصد کالاهای مورد نیاز (کالای اساسی) کشور است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با تأکید بر این که مجموعه های بنادر خوزستان می توانند بیشترین آورده و تولید ثروت را برای استان داشته باشند، اظهار داشت: انتظار می رود با همکاری بین قسمتی از ظرفیت های موجود به ویژه در بندر امام خمینی (ره) به نفع مردم و در امتداد بهبود فاکتورهای اقتصادی استفاده گردد.
دفاع از سهم ایران در تجارت دریایی
وی همین طور دفاع از سهم تجارت دریایی ایران را راهبردی برای بهبود تجارت خارجی ایران عنوان نمود و اظهار داشت: اگر بخواهیم تجارت دریایی منطقه را مورد بررسی قرار دهیم باید بپذیریم که وضعیت ما در وضعیت شکننده ای قرار دارد.
آقایی اشاره کرد: فعالیت بندر «ام القصر» در کشور عراق که زمان زیادی از راه اندازی آن نمی گذرد در سال قبل به اندازه تمام بنادر کانتینری ایران، تخلیه و بارگیری داشته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با تأکید بر این که در این شرایط باید به سمت توسعه بندر امام خمینی (ره) پیش برویم، اظهار داشت: اگر بخواهیم در تجارت دریایی فعالیت موفق تری داشته باشیم باید به توسعه بندر امام خمینی (ره) کمک کرد تا به بزرگترین بندر شمال خلیج فارس تبدیل گردد.
وی اشاره کرد: به مرور زمان، سایز کشتی های تجاری تغییر می کنند و بنا بر این بنادر کوچک از گردونه رقابت خارج می شوند که نمونه آن بندر خرمشهر است.
آقایی تصریح کرد: در گذشته بندر خرمشهر یکی از بنادر کانتینری خوب کشور بود اما اکنون فعالیت این بندر نسبت به قبل کم شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان اضافه کرد: از نماینده عالی دولت در خوزستان درخواست می شود تا موضوع توسعه بندر امام خمینی (ره) را یکی از راهکارهای بهبود تجارت دریایی و اقتصادی کشور مورد توجه قرار دهد.
وی، توجه به الزامات محیط زیستی این پروژه را در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی عنوان نمود و اظهار داشت: تلاش می شود تا در جریان عملیات اجرائی توسعه بندر امام خمینی (ره) این الزامات بطور کامل رعایت شوند.
آقایی، چشم انداز توسعه بندر امام خمینی (ره) را ۲۰ ساله عنوان نمود و اظهار داشت: تکمیل این پروژه موجب می شود تا سهم ایران در تجارت دریایی افزایش شایان توجهی پیدا کند.
دبیر کمیته ساماندهی سواحل و بنادر خوزستان بیان کرد: با دستور استاندار خوزستان، توسعه بندر امام خمینی (ره) جهت بررسی و تصمیم گیری در نشست بعدی این کمیته مطرح خواهد شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان به عملکرد ۶ ماهه نخست امسال بندر امام خمینی (ره) در بخش تخلیه و بارگیری کالا اشاره نمود و اظهار داشت: امسال ۸۱۳ شناور در این بندر، تخلیه و بارگیری شدند که نسبت به زمان مشابه سال قبل چهار درصد رشد داشته است.
وی اضافه کرد: در ۶ ماهه اول سال قبل ۲۳ میلیون تن کالا در منطقه ویژه بندر امام خمینی (ره) تخلیه و بارگیری شد که در زمان مشابه امسال نیز این میزان عملکرد رشد یک درصدی داشته است.
آقایی اشاره کرد: بطور قطع تا آخر سال جاری عملکرد این بندر به میزان قابل توجهی رشد خواهد داشت و به رکوردشکنی های ادوار گذشته منجر می شود.
منبع: فراز برج
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب