بستر توسعه شرق كشور و سواحل مكران؛
ابرپروژه ریلی چابهار- زاهدان چقدر آورده اقتصادی دارد؟
فراز برج: راه آهن چابهار- زاهدان با طول بیش از 600 کیلومتر طولانی ترین مسیر ریلی کشور بشمار می رود و طبق پیش بینی ها، تکمیل این ابرپروژه درآمد حداقل 300 میلیارد تومانی به همراه خواهد داشت.
خبرگزاری مهر - گروه استان ها: راه اندازی راه آهن چابهار- زاهدان به طول حدود ۶۲۸ کیلومتر برمبنای مصوبه دولت درباب طرح توسعه شرق و همین طور طرح توسعه سواحل مکران، در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.
پروژه ریلی چابهار- زاهدان به عنوان قسمتی از کریدور بزرگ شمال به جنوب در شرق کشور حد فاصل زاهدان تا چابهار با هدف اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور و توسعه منطقه شرق کشور درحال اجراست و با طول ۶۳۰ کیلومتر به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور شمرده می شود.
این طرح که باتوجه به اهمیت و بزرگی آن به عنوان یک ابرپروژه شناخته می شود، با هدف ایجاد کریدور شمال- جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی طراحی شد که به این ترتیب، آسیای میانه و افغانستان به آب های آزاد اقیانوسی متصل می شوند.
این اتصال مزایای فراوان ترانزیتی برای کشور به همراه دارد و از آنجائیکه چابهار در آینده قطب تجارت و ترانزیت منطقه خواهد شد، بهره برداری از این ابرپروژه ریلی می تواند تحولی در ترانزیت ریلی بوجود آورد.
احداث این خط ریلی در دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده که از چابهار شروع و بعد از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به زاهدان منتهی می شود.
بخشی از این پروژه یعنی محدوده زاهدان - خاش به طول ۱۵۴ کیلومتر پنجشنبه گذشته با حضور محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور، سید میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان راه اندازی شد.
به همین بهانه به مرور ابعاد پروژه عظیم زاهدان- چابهار به عنوان طولانی ترین پروژه ریلی و امتیازاتی که برای استانهای همجوار و کشور پرداختیم.
۱۳۸۹؛ نقطه شروع عملیات اجرائی طولانی ترین مسیر ریلی
عملیات اجرائی پروژه ریلی چابهار- زاهدان به طول ۶۲۸ کیلومتر و اعتبار ۶۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی از سال ۱۳۸۹ شروع شد.
این پروژه ریلی از نظر موقعیت توپوگرافی دارای ۲۰ درصد تپه ماهور، ۴۸ درصد کوهستان و ۳۳ درصد دشت بوده و با حجم بتن ریزی ۱.۹۵ میلیون متر مکعب، راه اندازی ۴۰ دستگاه تونل، ۱۳۷ دستگاه پل بزرگ و هزار و ۸۷۴ دستگاه پل کوچک و با حضور ۳ هزار نفر و ۱۶۰۰ دستگاه ماشین آلات یکی از سنگین ترین طرح های ریلی به شمار می آید.
از دیگر مشخصات ابنیه فنی این خط ریلی می توان به ۱۳۲ دستگاه ایستگاه و ۵۶ تقاطع اشاره نمود. همین طور در این پروژه از ۴۰۰ دستگاه سوزن و ۹۱ هزار تن ریل استفاده می شود.
سهم راه آهن چابهار- زاهدان در اقتصاد کشور
با توجه به جایگاه و نقش کلیدی بندر چابهار در توسعه ترانزیت کشور، پروژه راه آهن چابهار- زاهدان می تواند سهم این بندر را در ترانزیت کشور افزایش دهد، آن طور که برآورد شده، این طرح حداقل ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد سالانه حاصل از ترانزیت خواهد داشت.
از مزایای این طرح برای توسعه اقتصادی استانهای همجوار نیز می توان به اشتغال ۶ هزار و ۳۰۰ نفری در دوره ساخت و اشتغال ۶۰۰ نفری در دوره بهره برداری اشاره نمود.
از آنجا که حمل و نقل ریلی یک مد ایمن، سبز و دوستدار محیط زیست به شمار می آید، بهره برداری از هر کدام از پروژه های ریلی با جذب بار ترافیکی از جاده ها علاوه بر کاهش سوانح جاده ای در مصرف سوخت کمتر نیز تأثیرگذار خواهد بود.
ترانزیت ۳۰۰ میلیارد تومانی روی ریل های ابرپروژه چابهار- زاهدان
سرعت جابجایی مسافر در پروژه ریلی چابهار- زاهدان ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت جابجایی بار نیز ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است، بدین سبب باتوجه به ایمنی بیشتر امکان جذب سهم زیادی از ترافیک جاده را دارد.
این طرح ریلی با کاهش ۶۲۸ هزار تردد خودرو در سال، صرفه جویی سالانه ۸ هزار میلیاردریالی حاصل از کمتر شدن تصادفات جاده ای را نیز به همراه خواهد داشت.
همچنین اگر پروژه ریلی چابهار- زاهدان زیر بار ترافیک برود، با کاهش ۱۲۶ میلیون لیتر مصرف سوخت بصورت سالانه و کاهش آلاینده های زیست محیطی، صرفه جویی ۶۲۹ میلیاردریالی در سال را برای کشور فراهم می آورد.
این پروژه از نظر میزان ترافیک، ظرفیت جابجایی ۲.۸ میلیون تن بار و ۹۲۷ هزار نفر مسافر در سال اول بهره برداری دارد. همین طور برآورد شده که در سال بیستم بهره برداری این ظرفیت به ۷.۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون نفر مسافر برسد.
گفتنی است تا کنون ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع دولتی برای این طرح هزینه شده که ارزش روز آن معادل ۲۵ هزار میلیارد تومان است.
افتتاح راه آهن خاش- زاهدان با ۷ ایستگاه مسافری
۱۵۴ کیلومتر از پروژه ریلی چابهار- زاهدان به راه آهن خاش- زاهدان اختصاص دارد که از هفته گذشته مورد بهره برداری قرار گرفته است.
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در این رابطه توضیح داد: کارفرمای این پروژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بوده و پیمانکار آن قرارگاه خاتم الانبیاء است.
وی مشاور پروژه را مهندسین مشاور هگزا اعلام نمود و اظهار داشت که لابراتوار فنی مکانیک خاک کنترل امور کیفی این پروژه را بر عهده دارد.
به گفته خادمی، حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای این محدوده ۱۵۵ کیلومتری هزینه شده که ارزش روز آن معادل ۶ الی ۷ هزار میلیارد تومان است.
معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید با بهره برداری از خط ریلی خاش- زاهدان، تردد ریلی خاش به سمت زاهدان بصورت روزانه تسهیل می شود و علاوه بر جابجایی مسافر، حمل بار خصوصاً از معادن منطقه نیز تسریع خواهد شد.
به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، این مسیر ریلی شمال به جنوب در شرق کشور نزدیک ترین مسیر ریلی است که آسیای میانه را بوسیله شرق روسیه به دریای عمان متصل می کند و نقش مهم ترانزیتی در منطقه خواهد داشت.
بستر توسعه شرق کشور و سواحل مکران
وی معتقد می باشد این پروژه زمینه بزرگی برای توسعه شرق کشور و سواحل مکران فراهم نموده و توسعه اقتصادی را برای این منطقه به همراه خواهد داشت.
خادمی ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی و اقتصادی چابهار به شبکه ریلی کشور و کشورهای آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد شرق کشور اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب های آزاد را از با اهمیت ترین اهداف راه اندازی این پروژه ریلی عنوان نمود.
وی می گوید: تمام تلاش ما این است که خط ریلی زاهدان- چابهار و زاهدان- یونسی را به طول هزار و ۵۰۰ کیلومتر را در کمترین زمان، راه اندازی و مورد بهره برداری قرار دهد تا تحولات شایان توجهی در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف خصوصاً افغانستان کشور محصور در خشکی و توسعه و پیشرفت استانهای جنوب شرق کشور ایجاد شود.
بنابراین گزارش در این راه ریلی ۱۵۵ کیلومتری هفت ایستگاه در گستره پنج هزار و ۵۰۰ متر مربع راه اندازی شده است تا شهروندان سیستان و بلوچستان از به روزترین و بهترین امکانات در حین سفر برخوردار شوند.
حمل ونقل ارزان، ارتقای امنیت سفر و کاهش بار ترافیکی جاده ها از بزرگترین مزیت های خط آهن در سیستان و بلوچستان به حساب می آید و بگفته خادمی، برمبنای برنامه ریزی انجام شده سالانه هشت میلیون تن کالا و دو میلیون مسافر بوسیله این خط مهم ریلی جابجا خواهد شد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب