وزیر راه و شهرسازی در نشست سه جانبه ایران-هند و روسیه اعلام كرد؛
درخواست مشارکت ۱۳ کشور برای تسهیل تردد در کریدور شمال-جنوب
به گزارش فراز برج، بذرپاش در نشست سه جانبه تسهیل روابط بیشتر میان کشورها و توسعهی تجارت جهانی، آسان سازی تردد، توسعه شبکه حمل و نقل و به تبع آن توسعه گردشگری را از مهم ترین دستاوردهای کریدورشمال_جنوب دانست.
به گزارش فراز برج به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی کشورمان در نشست سه جانبه ایران-هند و روسیه که با هدف تسهیل ترانزیت در راه کریدور شمال-جنوب با حضور مقامات کشورهای مختلف در تهران برگزار شد، بعد از شنیدن توضیحات و سخنان نمایندگان دو کشور هند و روسیه در مورد ظرفیتهای کریدور شمال_جنوب، به جمع بندی موضوعات مطرح شده پرداخت.
وزیر راه و شهرسازی اظهار نمود: با عنایت به عرضه ها و نظرات مطروحه و با نگاه ویژه به میهمانان بخش خصوصی، همه متفق القول بر تقویت بخش خصوصی تاکید جدی داشتند که این تاکید بجا و درست است.
بذرپاش افزود: تمامی اقدامات انجام شده و رایزنی ها، همینطور ایجاد زیرساخت ها و موافقت نامه های مربوطه با
هدف تسهیل روابط بیشتر میان کشورها و توسعهی تجارت است.
وی تاکید کرد: با تقویت زیرساخت های موجود و ایجاد ظرفیتهای جدید، ۳ کشور ایران، هند و روسیه و همچنین ۱۰ کشور دیگر عضو، حداکثر تسهیل و حذف مقررات زائد را برای ذی نفعان مؤثر در کریدور شمال_جنوب و بخش خصوصی به کار می گیرند.
وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد: سرمایه گذاری مشترک در قسمت زیرساخت ها مورد تاکید است که چندی قبل هم در این خصوص نشست مشترکی با کشور روسیه انجام و مبحث راه آهن رشت_آستارا پیگیری شد، همینطور با کشور هند هم جهت مشارکت طرح مبحث شد.
بذرپاش در قسمت دیگری از سخنان خود، تشکیل کنفرانس با ۱۳ کشور عضو را خواهان شد و افزود: در وزارت خارجه ایران بستر لازم برای این مورد فراهم است، نامه نگاری ها صورت می گیرد که پیش از پایان سال ۲۰۲۳ این نشست را برگزار نماییم.
وزیر راه و شهرسازی بیان نمود: این مورد جهت تسهیل رویه ها، بایستی در سطوح دولتی و حکومتی، همینطور بخش خصوصی آغاز شود.
وی خاطرنشان کرد: بهره گیری از ظرفیتهای موجود در دستور کار است که در این خصوص در بندر چابهار، برنامه هایی هدفمند با کشور هند داریم که ظرفیت این بندر مهم و راهبردی در تجارت و از مجرای دریا به دریا از تکیه گاه های اصلی است که آنرا در برنامه دراز مدت دنبال می نماییم.
به گفته بذرپاش در شرایط کنونی و در راه این کریدور حداکثر زیرساخت های موجود را برای حمل بار فراهم می نماییم و افزایش آن به ۳۰ میلیون تن را هم متصور هستیم.
وزیر راه و شهرسازی محور بعدی را داشتن سیاست واحد در این سه کشور و سایر کشورهای عضو کریدور اعلام نمود و اضافه کرد: در خلال سفرهای مختلف به کشورهای مختلف، بناست
سیاست یکپارچه و وحدت رویه اتخاذ شود. همینطور از جانب همه کشورها یکسان سازی تعرفه ها و وحدت رویه سیاستی در پیش است.
مهرداد بذرپاش ضمن تاکید بر وحدت میان کشورهای عضو، اظهار نمود: کریدور شمال_جنوب تجارت جهانی را تحت تاثیر قرار می دهد و در صورت وحدت و یکپارچگی به سرمنزل مقصود می رسد که این سه کشور هم به این مورد اذعان دارند و مورد تاکید است.
محور بعدی فعال سازی بخش توریسم و توجه به محیط زیست است که ظرفیت ها و خدمات زیربنایی این کشورها را فعال می کند و بر این مورد صحه می گذارد که رسالت این کریدور تنها حمل بار نیست و طبیعتاً جابجایی مسافر،
آسان سازی و تسهیل، در دسترس بودن و در نهایت توسعه شبکه حمل و نقل به توسعه گردشگری در کشورها کمک شایانی می کند.
وی مبحث بعدی را مشارکت مالی برای توسعه و تقویت زیرساخت های موجود دانست و بیان نمود: ایجاد زیرساخت های این کریدور و نوسازی ناوگان در حوزه های ریلی، جاده ای، هوایی و بندری لازم است و بایستی دستور کار قرار بگیرد که این مورد کشورها را ایمن می کند و تاب آوری کشورها را در حوزه اقتصادی بالا می برد.
وزیر راه و شهرسازی در خاتمه ضمن اشاره به اینکه این سیاست مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت جمهوری اسلامی ایران است، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی تکمیل کریدور شمال و جنوب را مؤکدأ بعنوان یک محور راهبردی بیان کرده اند که این امر نشان از اهمیت مبحث مورد اشاره است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب