۱۴ كارگاه در پروژه فعال است؛
اعتبار تاریخی برای راه آهن لرستان
به گزارش فراز برج، در حالی معاون عمرانی استاندار لرستان از اختصاص اعتبار تاریخی برای پروژه ریلی این استان خبر می دهد که مردم امیدوارند در دولت سیزدهم مطالبه ۳۰ ساله افتتاح راه آهن لرستان محقق شود.
خبرگزاری مهر - گروه استان ها: استان لرستان با ۱۱ شهرستان و بیشتر از ۱.۸ میلیون نفر جمعیت همچنان در حوزه حمل و نقل ریلی با چالش های جدی مواجه می باشد و مرکز این استان هنوز به شبکه راه آهن کشور متصل نشده است.
پروژه ریلی جنوب با محوریت لرستان در چارچوب طرح راه آهن خرم آباد، بروجرد، پلدختر و چگنی در دست اجرا است که رفع تنگناهای ترافیکی در راه راه آهن قدیم، اتصال به راه آهن غرب کشور، قابلیت جابجایی مسافر و کاهش تصادفات جاده ای از مزایای اجرای این پروژه مهم می باشد.
با این حال و تا پیش از دولت سیزدهم روند اجرای این پروژه به کندی پیش رفته و حتی متوقف شده بود؛ حالا خبرهای خوبی از فعال شدن کارگاه های آن به گوش می رسد و امید می رود در دولت مردمی شاهد پیشرفت جدی تر این طرح ریلی باشیم.
قرارداد پروژه ریلی لرستان به روز رسانی شد
احمدرضا دالوند در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در مسافرت رئیس جمهور به لرستان حدود ۱۸۵ مصوبه را برای استان داشتیم، عنوان کرد: از این تعداد، ۱۴۲ مورد در ارتباط با پروژه های عمرانی بوده است.
وی با اشاره به اینکه برای تکمیل این پروژه ها هفت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز بود، اظهار داشت: این میزان اعتبار علاوه بر اعتبار راه آهن و سد «معشوره» است.
معاون عمرانی استانداری لرستان در ادامه با تکیه بر این که پروژه راه آهن در سال ۹۲ شروع شده است، بیان داشت: این پروژه به خاطر مشکلاتی که داشت در سال ۹۷ کاملا متوقف شده بود.
دالوند ضمن اشاره به این که تعیین تکلیف این پروژه در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار گرفت، خاطرنشان کرد: یکی از اشکالات بر سر راه این پروژه این بود که قرارداد آن به روز رسانی نشده و بر مبنای قرارداد سال ۹۲ بود و این امر برای ادامه کار پیمانکار در پروژه به صرفه نبود.
اعتبار تاریخی برای راه آهن لرستان
وی با اشاره به اینکه همینطور مشکل دیگر این پروژه این بود که مدت زیادی بود که یک ریال به این پروژه تزریق نشده بود، خاطرنشان کرد: این امر سبب شده بود که پروژه کاملا متوقف شود.
معاون عمرانی استانداری لرستان، افزود: در این خصوص در سازمان مدیریت و برنامه ریزی و همینطور شورای فنی پیگیری های گوناگونی برای این پروژه صورت گرفت.
دالوند با تکیه بر این که پس از هفت ماه پیگیری ما توانستیم قرارداد پروژه راه آهن را به روز رسانی نماییم و پیمانکار برای ادامه کار خیلی امیدوار شود، اظهار داشت: در مسافرت رئیس جمهور هم یک اعتبار تاریخی برای این پروژه در لرستان مصوب شد، ابلاغیه آن هم موجود است، ۱.۲ میلیارد دلار در بازه زمانی سه ساله و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات داخلی برای این پروژه مصوب شد.
وی اضافه کرد: به اعتقاد بنده پیش از انقلاب و پس از انقلاب این طور اعتباری برای استان اختصاص پیدا نکرده است.
۱۴ کارگاه در این پروژه ریلی لرستان فعال است
معاون عمرانی استانداری لرستان با تکیه بر این که خوشبختانه این پروژه در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اظهار داشت: ۱۴ کارگاه در این پروژه فعال است.
دالوند ضمن اشاره به این که پروژه هم اکنون بالای ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اضافه کرد: ادامه راه آهن از خرم آباد به سمت اندیمشک هم ابلاغ و مصوب شده است، مطالعات این حوزه هم انجام شده است.
وی بیان نمود: امیدواریم در مسافرت دوم رئیس جمهور به استان، کلنگ زنی راه آهن خرم آباد به سمت اندیمشک هم صورت گیرد.
بنابراین گزارش، یکی از اشکالات اساسی لرستان وجود پروژه های نیمه تمام فراوان در این استان است و همین مساله باعث نارضایتی افکار عمومی شده است، یکی از این پروژه ها، راه آهن دورود- خرم آباد است، پروژه ای که همچنان با گذشت سال ها عملیاتی نشده است.
نماینده ولی فقیه در لرستان: تکمیل راه آهن لرستان تسریع شود
حجت الاسلام سید احمد رضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در لرستان هم در آخرین اظهارات خود در خطبه های نماز جمعه خرم آباد ضمن اشاره به این که دولت سیزدهم در همه استان ها کارهای مهمی را آغاز کرده است، اظهار داشت: انتظار می رود کارهای بزرگی که در استان شروع شده مانند راه اندازی راه آهن دورود - خرم آباد- اندیمشک و سد معشوره با سرعت بیشتری ادامه پیدا کنند تا در انتها دولت رضایت مندی که رهبر تاکید نمودند، محقق شود.
استاندار لرستان هم در جریان هفته دولت طی سخنانی اظهار داشت: طرح های راه آهن استان لرستان، بیمارستان نیایش، بیمارستان رازی کوهدشت، بیمارستان گهر دورود، پل بلیلوند، ورزشگاه ۱۵ هزار نفری خرم آباد، ورزشگاه بروجرد، کتابخانه مرکزی، باغ موزه دفاع مقدس، سد تاج امیر و سد کمندان از طرح های بزرگی هستند که در آینده نزدیک در استان به بهره برداری خواهد رسید.
زیویار به ابر پروژه راه آهن لرستان اشاره نمود و اضافه کرد: برای این طرح حدود اعتبار خوبی اختصاص یافته که مسیر خرم آباد به دورود با استقرار ۱۴ کارگاه حالا نزدیک به ۵۰ درصد پیشرفت کاری دارد.
راه آهن لرستان اواخر سال ۸۹ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ را گرفت تا پروژه های ریلی لرستان از یک خوان دیگر عبور کنند، از دریافت مجوز ماده ۳۲ پروژه که بیشتر از هشت ماه گذشت مسؤلان برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه های ریلی مهم محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری وقت را به لرستان دعوت نمودند تا مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه ها در مهرماه سال ۹۰ برگزار گردد.
این پروژه طی سه سال تعطیل شده بود تا امید به اجرای آن هر روز کمرنگ تر شود، اما در جریان سفر هیئت دولت سیزدهم و با قرار گرفتن راه آهن لرستان در فهرست پروژه های سفر، بار دیگر امید به تکمیل این پروژه ریلی قوت گرفت تا این مطالبه ۳۰ ساله ظرف سه سال به مرحله افتتاح برسد.
منبع: فراز برج
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب