به گزارش فراز برج به نقل از وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی تبدیل بزرگراه های موجود به آزادراه را موجب ارتقاء ایمنی دانست و گفت: با توجه به تبصره ۶ قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشاركت بانك ها و سایر منابع مالی و پولی كشور در حال حاضر در مسیرهای پرتردد و كریدورهای اصلی كشور بزرگراه ها به آزادراه تبدیل می شوند.وی رعایت بالاترین مشخصات فنی و استانداردهای ایمنی را از مزایای اصلی این طرح برشمرد و خاطرنشان كرد: برخی بزرگراه های كشور دارای مشخصات فنی و هندسی مناسبی نیستند و دسترسی های همسطح متعدد در آنها ایمنی را كاهش داده است و با توجه به وسعت و موقعیت استراتژیك ایران ارتقاء شبكه آزادراهی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.خادمی این قانون را برای سرمایه گذاران نیز سودمند عنوان كرد و افزود: هزینه های پایین ارتقاء بزرگراه به آزادراه و بهره برداری سریع آن نسبت به احداث آزادراه جدید برای سرمایه گذاران نیز جذابیت ایجاد كرده است كه دارای توجیه اقتصادی مطلوبی است.معاون وزیر راه و شهرسازی تاكید كرد: در طراحی تبدیل بزرگراه به آزادراه تسهیل ترددهای محلی موجود نیز در نظر گرفته می شود.مدیرعامل شركت ساخت و توسعه طول این طرح ها را ۳۳۰ كیلومتر دانست و یادآور شد: در خصوص این بزرگراه ها در حال مذاكراه و عقد قرارداد سرمایه گذاری هستیم كه اردكان- یزد- مهریز- انار، قم- سلفچگان، بخش هایی از مسیر ساوه- بویین زهرا و بندرعباس- ایسین نمونه ای از این بزرگراه ها محسوب می شوند كه در حال تبدیل شدن به آزادراه هستند.خادمی تاكید كرد: در حال حاضر تعداد كل طرح های آزادراهی كشور برابر با ۲۰ پروژه به طول هزار و ۶۷۰ كیلومتر است كه در دست مذاكره برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است.وی افزود: ارزش این طرح ها به مبلغ ۱۵۰ هزار میلیارد ریال است كه در اكثر آنها بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد سرمایه مورد نیاز طرح در تعهد سرمایه گذار است و برای مابقی آزادراه ها نیز فراخوان شناسایی سرمایه گذار داده شده كه در حال مذاكره با متقاضیان متعدد سرمایه گذاری برای شناسایی و ارزیابی شرایط آنها هستیم.