افزایش محسوس قیمت مسکن در 4 ماه گذشته

افزایش محسوس قیمت مسکن در 4 ماه گذشته به گزارش فراز برج، داده های بانک مرکزی نشان داده است همزمان با کاهش تورم قیمت مسکن تهران در بهار سال جاری در مقایسه با سال قبل، تورم اجاره بها در این شهر صعودی و در کل کشور نزولی شده است


به گزارش فراز برج، این داده ها نشان داده است که تورم ماهانه مسکن تهران در اردیبهشت و خرداد به ترتیب 3.8 و 1.4 درصد بوده و متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در این شهر در پایان بهار به حدود 85 میلیون و 910 هزار تومان رسیده است.

روزنامه خراسان نوشت: در مجموع، داده های قیمت مسکن تهران از آن حکایت می کند که متوسط قیمت مسکن از بیشتر از 81 میلیون تومان در اسفند سال قبل به حدود 86 میلیون تومان در پایان خرداد رسیده و در نتیجه تورم حدود 5.5 درصد را در سه ماهه اول سال جاری شاهد می باشیم. این در شرایطی است که آمارهای مشابه پارسال تورم مسکن تهران در بهار سال قبل را بیشتر از 4 برابر یعنی در حدود 20 درصد نشان داده است. از آن جایی که تغییرات قیمت مسکن و نرخ ارز غیررسمی با یکدیگر نسبت دارند و در بهار سالجاری برخلاف سال قبل این نرخ ثبات بیشتری داشته، در نتیجه میتوان گفت سیاست های ارزی در کاهش تورم مسکن موثر بوده است.

رشد معاملات در بهار امسال
همزمان با آرام گرفتن تورم مسکن تهران در بهار، شاهد افزایش 7.8 درصدی معاملات هم هستیم به صورتی که مجموع معاملات سه ماهه مسکن از بیشتر از 9 هزار و 500 فقره به بیشتر از 10 هزار و 200 فقره رسیده است. یک دلیل مهم این رشد معاملات را میتوان پیشبینی پذیر شدن قیمتها در بازار مسکن همزمان با کاهش تورم آن دانست.



روند معکوس اجاره بها در کل کشور و تهران در ارتفاع بالا
داده های بانک مرکزی حاوی یک شاخص مهم دیگر یعنی رشد نقطه ای اجاره بها هم هست. بر این اساس مشاهده می شود در سه ماهه نخست سال جاری، تورم نقطه ای اجاره بها (رشد اجاره بها در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل) در تهران صعودی و به ترتیب 45.2، 46.4 و 47 درصد بوده است. این در شرایطی است که در کل کشور، این روند کاهش اندکی را تجربه کرده و از 52.4 درصد ابتدا به 52.2 و سپس به 51.6 درصد رسیده است. در عین حال شاهد تورم بالای اجاره بها هم در تهران و هم در کل کشور هستیم.

قانون جدید کنترل اجاره بها چاره ساز می شود؟
باید منتظر ماند و دید که سیاست های جدید کنترل اجاره بها که به نظر، پشتوانه قانونی قوی تری نسبت به گذشته دارد، چگونه خواهد توانست تورم در این بخش را کنترل کند. بنا بر ابلاغ چند روز قبل دفتر ریاست جمهوری، سقف رشد اجاره بها در میان استانهای کشور بین 22 درصد تا حدود 25 درصد خواهد بود که تقریبا نصف تورم اجاره بها در کل کشور در بهار است.

2323


1403/04/18
13:03:11
5.0 از 5
250
تگهای خبر: اجاره , بانك مركزی , برج , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان