مهر بررسی كرد؛

واردات اتوبوس در پیچ و خم اعتبار و مدیریت

واردات اتوبوس در پیچ و خم اعتبار و مدیریت به گزارش فراز برج، رئیس مسافری راهداری استان تهران اظهار داشت: حمل و نقل عمومی جاده ای در کشور و استان تهران فرسوده است یا در مرز رسیدن به سن فرسودگی قرار دارد، ازاین رو واردات اتوبوس باید در راس دولت چهاردهم باشد.



به گزارش فراز برج به نقل از مهر، «اتوبوس» به واسطه هزینه پایین در قیاس با سایر روش های حمل و نقل عمومی، یکی از وسایل نقلیه محبوب برای عموم مردم محسوب می شود؛ البته این در حالیست که در سالهای اخیر یکی از دغدغه های مردم، خرید بلیت اتوبوس در بازه زمانی سفرهای پر تقاضا است؛ شرایط بشکلی است که اگر مسافران حداقل یک هفته قبل مبادرت به خرید بلیت نکنند، امکان سفر و تهیه بلیت تقریبا محال است.
در حال حاضر در کشور با کمبود جدی ناوگان عمومی اتوبوس مواجه هستیم و با عنایت به ایام پر سفر اربعین غفلت از توسعه حمل و نقل عمومی در حالیست که استفاده از وسایل حمل و نقل جاده ای در سالهای گذشته یکی از مهم ترین گزینه ها برای سفرهای اربعین بوده است. بگونه ای که میانگین ۳۵ درصد از زائرین با «اتوبوس» به عتبات مشرف می شوند؛ متأسفانه از سالهای گذشته مشکلات گوناگونی در زمینه کمبود اتوبوس برای سفرهای اربعین و سفرهای داخلی بخصوص در بازه زمانی پیک تقاضا، وجود داشت.
تنها ۷ هزار اتوبوس سازمان راهداری در وضعیت مطلوب قرار دارد
در این راستا، داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این که مجموعاً ۷ هزار دستگاه اتوبوس در سازمان راهداری امکان پیمایش مسافت های طولانی دارد، اظهار داشت: حدود ۱۴ دستگاه اتوبوس در سازمان راهداری وجود دارد که تنها ۷ هزار دستگاه در وضعیت مطلوب قرار دارد که امکان پیمایش مسافت های بلند و متوسط را دارند..
همچنین، با عنایت به کمبود جدی اتوبوس در بازه زمانی اربعین، طبق تمهیدات وزارت راه و شهرسازی بنا بود تا برای تسهیل تردد زائرین، سال قبل قبل از فرا رسیدن بازه زمانی سفرهای اربعین ۲ هزار دستگاه اتوبوس با عمر کمتر از پنج سال وارد کشور شود که تا به امروز این وعده در محاق به سر می برد؛ در حالیکه سفرهای اربعین حسینی یکی از پیک های اصلی تقاضا به حساب می آید.
واردات اتوبوس با جدیت پیگیری نمی شود
علیرضا احمدی فینی رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور هم در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد چرایی عدم واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس، اظهار داشت: در جهت واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس در تاریخ (۱۷ مهر ماه) آیین نامه اجرایی ابلاغ شد؛ بنا بود تا طبق مصوبه هیأت وزیران صادر کرده بودند، روند تأیید و تشخیص در سازمان راهدار طی شود.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در ادامه تصریح کرد: همینطور قرار شد تا مراحل دیگر مانند شناسایی کالا، تخصیص ارز، تأمین ارز و تاییدیه نهایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت طی شود. در سازمان راهداری مرحله ای بعد از تأیید شناسایی کالا و تأیید اولیه ارزی که با عنوان محدودیت ثبت سفارش سابقه به حساب می آید که بعد از این سازمان راهداری بعنوان متولی وارد چرخه واردات اتوبوس ها می شود.
وی تصریح کرد: مرحله تاییدیه فنی اتوبوس های وارداتی برعهده سازمان راهداری است که این سازمان مراحل تاییدیه فنی ۲ هزار دستگاه را طی کرده و به وزارت صمت اعلام شده است اما سال قبل در فرایند واردات اتوبوس ها، دستگاههای مربوطه اقداماتی انجام ندادند بنابراین این وعده به ثمر ننشست.
احمدی فینی اضافه کرد: مراحلی که در جهت واردات اتوبوس برعهده سازمان راهداری بود، تمام انجام شده و بعضی از شرکتهای مربوطه در مراحل تخصیص ارز برای واردات هستند و تا روز ۲۲ دستگاه ناوگان اتوبوس از دو هزار دستگاه تصویب شده از گمرکات کشور ترخیص شده و ۱۵۰ دستگاه دیگر در مراحل نهایی ثبت سفارش هستند؛ بر مبنای پیشبینی ها انتظار می رود با همکاری ارگان های مربوطه تا قبل از آغاز سفرهای اربعین ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از گمرکات کشور ترخیص شود.
فرآیند واردات دو هزار دستگاه اتوبوس به کندی پیش می رود
لازم به ذکر است که واردات اتوبوس در دولت سیزدهم به حدی کند حرکت کرد که صدای مهرداد بذرپاش هم درآمد و اعلام نمود: «در سالجاری، تعداد اندکی واردات اتوبوس انجام شده و در سفرهای اربعین وارد چرخه فعالیت شدند، البته فرایند مصوبه واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس در بروکراسی ها به کندی پیش می رود.»
کمبود ناوگان اتوبوسی در اربعین سال قبل به قدری چشمگیر بود که ایران برای جبران این مسئله دست به دامان ناوگان جاده ای کشور همسایه ترکیه شد و حدود ۷۰۰ دستگاه ناوگان خارجی استیجاری برای جابه جایی زائرین در دستور کار قرار دادند. کمبود ناوگان اتوبوسی برای اربعین سال جاری هم بنا بود با همکاری بعضی از ارگان ها مانند نیروهای انتظامی، پتروشیمی ها و پالایشگاه ها تا حد زیادی جبران شود اما بر مبنای پیگیری های خبرنگار مهر از سازمان راهداری مشخص شد که هیچ کدام از ارگان ها در این بازه زمانی برای خدمات رسانی به زوار حضور نداشتند.
شایان ذکر است، در اربعین سالجاری ۴۰۰ دستگاه اتوبوس از کشور عراق به شکل قرارداد بین المللی برای جابه جایی زوار از مبدا تهران تا نجف برای خدمات رسانی به زوار اربعینی حضور داشتند اما سرویس دهی اتوبوس های عراقی در ایران بر مبنای تعداد فروش بلیت بود و یک روز قبل از انجام سفر با طرف عراقی برای اعزام اتوبوس به سمت ایران هماهنگ می شد، سپس اتوبوس عراقی یک شب در ایران مستقر بود و فردای آن روز مجدد به سمت نجف حرکت می کرد.
تخصیص ۲۰۰۰ لیتر سوخت تنخواه برای اتوبوس ها در روزهای اربعین
در ادامه، مهدی قلی زاده رئیس مسافری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه سوخت مورد نیاز اتوبوس ها در روزهای اربعین تأمین شد، اظهار داشت: مبحث تأمین سوخت، یک مبحث کلی است و با عنایت به این که نرخ سوخت در ایران بسیار ناچیز است، باعث قاچاق می شود اما سال جاری هم علیرغم تمام محدودیت هایی که در این حوزه بود، بر مبنای مصوبه ستاد مرکزی اربعین دو هزار لیتر گازوئیل از آغاز طرح سفرهای جاده ای اربعین به تمام ناوگان به شکل علی الحساب واریز شد تا بتوانند از این منبع برای سوخت مورد نیاز پیمایش استفاده نمایند.
وی با اشاره بر خدمت رسانی ناوگان اتوبوسی سایر ارگان های در بازه زمانی اربعین، اضافه کرد: سال گذشته، بر مبنای مصوبات ستاد مرکزی اربعین دستگاههای که از ناوگان حمل و نقل جاده ای برای آمد و شد پرسنل خودشان استفاده می کردند، موظف شدند که در روزهای سفرهای اربعین، این اتوبوس ها در اختیار راهداری قرار گیرد، بر همین مبنا ۲۴۰ دستگاه اتوبوس از وزارت خانه و نهادهای دیگر برای خدمات رسانی به زوار تأمین شد اما متأسفانه سال جاری باوجود تمام تلاش ها و هماهنگی هایی که وجود داشت، این امر محقق نشد؛ در واقع راهداری استان تهران تنها با ظرفیت موجود ناوگان این راهداری، عملیات بزرگ را انجام داد.
وی ضمن اشاره به فرایند واردات اتوبوس افزود: هیئت دولت سال قبل قبل از اربعین در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ مصوبه ای بر مبنای آزادسازی واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس با لحاظ بعضی از تخفیف ها در عوارض گمرکی و ورود به کشور ابلاغ نمود.
قلی زاده اضافه کرد: مسئولین پیگیری واردات ناوگان اتوبوسی بر عهده راهداری است اما دستگاههای گوناگونی که در این حوزه متولی هستند، همچون گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت در ثبت سفارش این ابلاغیه مسئول اند و بحث تأمین ارز واردات اتوبوس، سال قبل بر عهده بانک مرکزی بود که سال جاری این تأمین ارز از بانک مرکزی حذف شد.
وی خاطرنشان کرد: با وجود تمام پیگیری هایی که انجام شد از مصوبه سال قبل هیئت دولت تنها ۳۰ دستگاه اتوبوس امسال ترخیص شد.
رئیس مسافری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران اضافه کرد: البته این ۳۰ دستگاه اتوبوس هم در آستانه اربعین ترخیص و به مجموعه افزوده شد اما این مصوبه مجدد در اردیبهشت ماه سال جاری ابلاغ شد؛ بر مبنای تجربه ای که پارسال بود، سال جاری فرایند واردات اتوبوس مطلوب تر پیش می رود.
۱۵۰ ناوگان اتوبوسی تا پایان سال جاری وارد کشور می شود
وی افزود: بر مبنای هماهنگی های که در حال انجام می باشد، از محل ابلاغیه دو هزار جدید، الان ۲۵ دستگاه وارد کشور شده که عملیات ترخیصش از گمرک بندر شهید رجایی انجام نشد و به اربعین سال جاری نرسید. بر مبنای پیشبینی ها، مجموعاً ۱۵۰ دستگاه اتوبوس از محل واردات اخیری که هیئت دولت مجوز صادر کرده، صورت خواهد گرفت.
حمل و نقل جاده ای کشور در سن فرسودگی قرار دارد
قلی زاده اظهار داشت: حمل و نقل عمومی جاده ای در کل کشور و استان تهران فرسوده است یا در مرز رسیدن به سن فرسودگی است و در تلاش هستیم با نوسازی ناوگان اتوبوسی بتوانیم خدمات شایسته تری رو به مردم عرضه دهیم.
به نظر می رسد در سفرهای اربعین سالجاری، جابه جایی زوار از مرزهای کشور به سمت مقاصد مختلف با مدیریت بهتری نسبت به سال قبل انجام شد، چونکه میانگین معطلی زوار برای سوار شدن به اتوبوس ها زیر دو ساعت تخمین خورده است.
میانگین معطلی زوار در پایانه های مرزی زیر دو ساعت است
در این راستا، داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این که میانگین تأخیر و معطلی زوار در پایانه های مرزی برای سوار شدن به اتوبوس ها در اربعین سال جاری زیر ۲ ساعت ارزیابی شده است، اظهار داشت: زوار بعضی از استانهای مختلف به دلیل تعداد زائر و ازدحام جمعیت معطلی ۲ الی ۳ ساعته داشتند اما میانگین معطلی زائرین اربعین سال جاری در پایانه مرزی زیر دو ساعت بوده است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در ادامه اضافه کرد: برای خدمت رسانی بهتر به زوار اربعین حسینی، تمام ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای کشور را پای کار آوردیم و از آغاز آغاز موج بازگشت به کشور به شکل روزانه از صفر صبح تا صفر صبح شب بعدی در بازه زمانی ۲۴ ساعت، تقریبا با هزار و ۸۵۰ تا دو هزار دستگاه اتوبوس سرویس دهی انجام شد
معاون وزیر راه و شهرسازی در انتها اظهار داشت: بر مبنای آمار، نزدیک به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار زائر از مرزهای زمینی کشور خارج شدند و نسبت به سال قبل شرایط بهتری در زمینه حمل و نقل و امکانات دیگر برای زوار فراهم شد؛ همینطور امکانات و خدمت رسانی های مطلوب تری در سطح رضایت مردم در پایانه های مرزی کشور به زوار عرضه شده است.
به گزارش فراز برج به نقل از مهر، با عنایت به این که شرایط جابه جایی زوار امسال نسبت به سال قبل مطلوب تر بود اما نمی توان از مسئله کمبود اتوبوس در کشور چشم پوشی کرد؛ بر همین مبنا برای عرضه خدمات شایسته تر به مسافرین و تعادل بخشی به بازار عرضه و تقاضای بلیت اتوبوس، واردات ناوگان اتوبوسی هرچه سریع تر تحقق یابد.


منبع:

1403/06/10
10:55:33
5.0 از 5
112
تگهای خبر: بانك مركزی , بندر , تردد , حساب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان