گزارش فراز برج؛
قیمت قیر کاهشی شد
فراز برج: در صورتیکه در دو ماه اخیر اعطای قیر به دستگاه های مصرف کننده قیر رایگان شروع شده، قیمت این محصول در بورس کالا نیز رو به کاهش بوده و از تنی 12 میلیون تومان در آبان ماه به 8 میلیون تومان رسید.
به گزارش فراز برج به نقل از مهر، برمبنای قانون بودجه سال جاری سازمان برنامه و بودجه موظف است تا سقف ۱۵ هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت به پالایشگاه ها برای تولید وکیوم باتوم (ماده اولیه تولید قیر) تحویل دهد؛ شرکت های قیرساز نیز موظف به تحویل حواله قیر به دستگاه های اجرائی و مصرف کننده قیر که در قانون با سهمیه های خاص مشخص شده، هستند. سهم وزارت راه و شهرسازی ۴۸ درصد قیر تهاتری مصوب در قانون بودجه امسال است.
در حالی که در تابستان امسال قیمت قیر ۶۰۷۰ (پر مصرف ترین نوع قیر در راهسازی) به هر تن ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان رسیده بود در ایام اخیر با کاهش قیمت به ۸ تا ۹ میلیون تومان در هر تن، به رونق پروژه های عمرانی خصوصاً طرح های آزادراهی و بزرگراهی در دست راه اندازی در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و همین طور پروژه های تعمیر و نگهداری راه ها از طرف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای انجامیده است.
بر اساس گزارش های منتشره در بورس کالا، نرخ هر تن قیر در معاملات هفته جاری برمبنای نوع قیر و همین طور پالایشگاه تولیدکننده آن، از ۸ تا ۹ میلیون تومان در نوسان است:
عضو اتاق بازرگانی: مشکل صادرات قیر حل شد
به نظر می رسد از علل کاهش شدن قیمت قیر، برطرف شدن مشکل صادرات این محصول باشد.
سیدحمید حسینی عضو اتاق تجاری ایران در این خصوص گفته است: فروش قیر و روغن در منطقه جنوب غرب آسیا، تقریباً قابل رقابت با محصولات ایران نیست؛ زیرا، کمتر پالایشگاهی در این منطقه یافت می شود که بتواند ماده اولیه برای روغن پایه یا قیر را تولید نماید.
وی می گوید: پالایشگاه های ایران در زمان راه اندازی، به نحوی طراحی شده اند که بتوانند سوخت مایع نیروگاهی (مازوت) را فرآورده های نفتی سنگین تولید کنند، اما باتوجه به توسعه صنعت گازرسانی و استفاده حداکثری نیروگاه های کشور از گاز طبیعی، این فرآورده های سنگین که حدود ۳۰ درصد از ظرفیت پالایشگاه ای را به خود اختصاص داده اند، برای تولید قیر و روغن استفاده می شوند و ایران در تامین ماده اولیه این محصولات، کمبودی ندارد.
حسینی اضافه کرد: سالانه نزدیک به ۶ تا ۶.۵ میلیون تُن ماده اولیه قیر (وکیوم باتوم) در پالایشگاه های کشور تولید می شود که بین ۴ تا ۴.۵ میلیون تُن از آن به مصارف صادراتی و ارزآوری برای کشور می رسد.
وزیر راه (۱۸ آبان): از ۲۲ آبان به بعد قیر رایگان به دستگاه های مربوطه داده می شود
این در حالی است که بنا بر اعلام رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در تاریخ سه شنبه ۱۸ آبان در حاشیه همایش قیر و آسفالت و در جمع خبرنگاران، قیر رایگان برمبنای قانون بودجه سال جاری از شنبه ۲۲ آبان به بعد در اختیار دستگاه های ذی ربط قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: جلسات مختلفی برای تحقق این مساله برگزار شده و دوستان در وزارت نفت نیز درحال همکاری هستند؛ با همکاری کمیسیون عمران مجلس، به دنبال دائمی کردن قانون قیر رایگان هستیم.
معاون وزیر راه (نیمه آبان ماه امسال): قیمت قیر در یک سال و نیم اخیر ۶ برابر شده / هر تن تا ۱۲ میلیون تومان
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره مفسده زا بودن قیر رایگان و اختصاص آن به پروژه های عمرانی اظهار نمود: سال به سال تولید آسفالت در کشور کاهش می یابد؛ در سال ۱۳۹۵ تولید آسفالت کشور ۱۲ میلیون تن بود؛ در سالهای پیش از آن بالای ۱۵ میلیون تن در سال مصرف آسفالت کشور بود.
وی افزود: هم اکنون مصرف آسفالت در سازمان راهداری به حدود ۶ میلیون تن رسیده است که نشان میدهد به دلیل گرانی قیر تا این حد مصرف آسفالت کاهش داشته است.
خادمی اظهار داشت: نمی دانم طی این یک سال و نیم اخیر چه اتفاقی افتاده است؛ از شروع ۱۳۹۹ تا کنون که ۱۸ ماه می گذرد، قیمت قیر ۶ برابر بالا رفته است. بعید می دانم در طول این مدت قیمت هیچ کالایی در کشور ۶ برابر شده باشد.
وی اشاره کرد: ما ابتدای سال ۱۳۹۹ هر تن قیر را ۲ میلیون تومان خریداری می کردیم اما الآن در بازار ۱۲ میلیون تومان است؛ آن هم برای کالایی که هیچیک از مواد اولیه آن وارداتی نیست و ۱۰۰ درصد در داخل کشور تولید می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در ۴۵ روز اخیر هر تن قیر از ۸ میلیون تن به ۱۲ میلیون تومان افزوده شده است؛ یعنی افزایش ۵۰ درصدی فقط در یک ماه و نیم!
آغاز توزیع قیر به دستگاه های مصرف کننده / ابلاغ ۱۱۵ هزار تن به شرکت ساخت
محمود ملأ زینل مدیرکل پروژه های آزادراهی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت و گو با خبرنگار مهر از شروع توزیع قیر به دستگاه های مصرف کننده قیر رایگان همچون شرکت ساخت و توسعه آگاهی داد و اظهار داشت: هنوز جزییات حجم و مبلغ قیر رایگان اعلام نشده است؛ فقط به برخی از پروژه های آزادراهی اعلام شده که حجم خاصی از قیر اختصاص پیدا کند.
پیش از این هم در ابتدای دی ماه امسال خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در حاشیه نمایشگاه حمل و نقل در پاسخ به آخرین وضعیت تخصیص قیر هم اظهار داشت: طبق مصوبه مجلس در بودجه سال ۱۴۰۰ قرار شد در ۶ ماه دوم قیر به پروژه ها تزریق شود بدین سبب در ۶ ماهه ابتدای امسال ما هیچ حواله ای برای دریافت قیر نداشتیم. هم اکنون ۶۰۰ کیلومتر از پروژه های آزادراهی آماده آسفالت است که به علت کمبود قیر هنوز بخش عمده ای از این پروژه ها آسفالت نشده. هم اکنون که در ۶ ماهه دوم سال هستیم سهمیه کمی به ما ابلاغ گردیده که ما آنرا در اختیار پیمانکاران قرار دادیم. هم اکنون نیاز سالانه ما ۳۵۰ هزار تن قیر است که تنها ۱۱۵ هزار تن که معادل یک سوم از پروژه ها می شود ابلاغ گردیده و امیدوار هستیم اقدامات لازم برای افزایش سهمیه قیر صورت گیرد.
جزئیات قیر در لایحه بودجه ۱۴۰۱ / تخصیص ۱۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای قیر تهاتری
بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ وزارت نفت مکلف است معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان در اختیار پالایشگاه ها قرار دهد تا طبق تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور، مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) را تحویل دستگاه های اجرائی دهد.
طبق بند ز تبصره ۱ لایحه بودجه ۱۴۰۱، وزارت نفت مکلف است معادل مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان نفت خام مازاد بر سقف منابع جزو ۱ بند ب این تبصره را بصورت ماهانه در اختیار پالایشگاه ها قرار دهد تا برمبنای تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور، مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) تحویل دستگاه های اجرائی زیر شود:
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی (برای آسفالت معابر و بهسازی روستاها)
وزارت راه و شهرسازی (برای آسفالت راه های فرعی و روستایی و روکش آسفالت شبکه راه های اصلی، فرعی، معابر محلات هدف بازآفرینی شهری و طرح های مسکن مهر و طرح های مسکن ملی)
وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور برای نوسازی مدارس)
وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری کشور برای بیابان زدایی و انجام عملیات مالچ پاشی یا خاک پوش سازگار با محیط زیست)
وزارت کشور (برای آسفالت معابر شهرها بوسیله سازمان ذی ربط)
بسیج سازندگی (برای آسفالت راه های بین مزارع، پاسگاه ها و پایگاه ها)
وزارت نفت موظف به تسویه حساب بین خود و خزانه داری کل کشور است.
دستگاه های اجرائی موضوع این بند موظف به مبادله موافقت نامه و ابلاغ سهم استانها ظرف دو ماه بعد از ابلاغ این قانون هستند.
منبع: فراز برج
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب