تأمین منافع کشورهای حاشیه خزر با ورود به کریدورهای دیجیتال

تأمین منافع کشورهای حاشیه خزر با ورود به کریدورهای دیجیتال به گزارش فراز برج، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: خروج از پوسته سنتی کریدورها و ورود به عرصه نوین و راهگشای کریدورهای دیجیتال، منافع کشورهای حاشیه دریای خزر را بهمراه خواهد داشت.



به گزارش فراز برج به نقل از مهر، سعید رسولی معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در پنل همکاریهای حمل و نقلی و ترانزیتی و خدمات فنی و مهندسی «سومین همایش اقتصادی کشورهای ساحلی دریای خزر»، به تشریح ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران در مورد طرح ریزی و اجرای برنامه اقدام مشترک و هم افزایی کوتاه مدت، کم هزینه و زودبازده کشورهای حاشیه دریای خزر جهت بهره برداری حداکثری از ظرفیتهای زیرساختی و امکانات موجود کلیه شقوق حمل و نقل و نگاه توسعه ای به زیرساخت ها و تجهیزات مورد نیاز در جهت جهش مبادلات حمل ونقلی و ترانزیتی پرداخت.
وی به بهره برداری حداکثری کشورها از موافقت نامه ها و تفاهمات اقتصادی، تجاری، حمل ونقلی و ترانزیتی در ارتباط با کریدورها در جهت تجاری سازی و جذاب سازی مسیرهای حمل و نقل دریایی، جاده ای و ریلی در جهات شرقی-غربی و شمالی- جنوبی دریای خزر و پس کرانه آن در جنوب، شرق، غرب و شمال دریای خزر، اشاره نمود.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: عضویت دو یا چند کشور از کشورهای حاشیه دریای خزر در نهادها و سازمان ها و کریدورهایی نظیر کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب، موافقتنامه ترانزیتی عشق آباد، کریدور تراسیکا، موافقتنامه همکاری اقتصادی و تجاری دولت های ساحلی خزر، بریکس، سازمان همکاری شانگهای، سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ظرفیتهای قابل توجهی را در این خصوص فراهم نموده است.
رسولی اضافه کرد: پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان در استفاده مؤثر از ظرفیت هایی چون عهدنامه کارنه تیر و بخصوص تیر الکترونیک (E-TIR)، کنوانسیون CMR و شکل الکترونیکی آن (E-CMR)، شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مشترک المنافع، سازمان OTIF کنوانسیون های CIM و SMGS و تکنولوژی های جدید الکترونیکی و دیجیتالی جهت یکپارچه سازی سامانه های حمل ونقلی و گمرکی، رفع موانع اسنادی و تبادل الکترونیک اطلاعات مورد تاکید است.
وی پیشنهاد کرد شرکتهای توانمند کشورهای ساحلی دریای خزر در چارچوب تعریف کار مشترک در این حوزه نقش آفرینی مؤثری ایفا کنند. مرزهای موجود بین ما همسایگان در دریای خزر، قلب تپنده اقدامات تحول آفرین هستند.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی خطاب به حضار این اجلاس اظهار داشت: هم اکنون برخی موانع فیزیکی و فرایندی در مرزهای مشترک وجود دارند که با اقدامات کم هزینه ساماندهی و هم اصلاح فرایندی، قابل رفع هستند.
وی اضافه کرد: حذف این موانع فیزیکی در مرزهای مشترک، بر مبنای مفهوم متعالی مرز محل عبور بلامانع و بدون توقف است و مستلزم اراده و هماهنگی مؤثر طرفین است.
رسولی تصریح کرد: خروج از پوسته سنتی کریدورها و ورود به عرصه نوین و راهگشای کریدورهای دیجیتال از راه هم افزایی کشورهای ساحلی دریای خزر در ایجاد این کریدورها، ایجاد و توسعه کریدورهای دیجیتال در منطقه خزر و در قلب ژئوپلیتیک جهان، بر معادلات ترانزیتی منطقه و بین الملل تأثیری غیرقابل انکار دارد و منافع کشورهای حاشیه دریای خزر را بهمراه خواهد داشت.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در غیر این صورت، با عنایت به رشد شتابان فناوری های دیجیتال، این منطقه در آینده ای نه چندان دور در معادلات ترانزیتی جهانی «حاضر غایب» تلقی خواهد شد.
وی تصریح کرد: استفاده بیشتر از ظرفیتهای کشتیرانی، ایجاد خطوط تجاری عمیق تر و بیشتر و افزایش امکان حمل کانتینری در دریای خزر نیازمند تجهیزات تخصصی برای تخلیه بارهای کانتینرها و همینطور سیستم، سامانه و زیرساخت لازم در بنادر جهت ترخیص کانتینر در خارج از بندر و دریافت ضمانت برای اجازه خروج کانتینر از بندر هستند.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: اگر در بنادر این تجهیزات به میزان کافی مستقر و امکانات مورد نیاز محیا نباشند، آن بنادر به معنای کامل کانتینری محسوب نمی شوند. علاوه بر این، یکی از ظرفیتهای مغفول در دریای خزر بحث گردشگری دریایی است که در کوتاه مدت میتوان اقداماتی جهت رونق آن به عمل آورد.
وی در ادامه بر رفع موانع ورود کشتی ها و شناورهای جدید به خزر و حمایت مشارکت جویانه کشورها از یکدیگر در این خصوص تأکید نمود.
رسولی با اشاره بر اهمیت شبکه سازی زیرساخت های حمل ونقلی و جابه جایی بدون مانع کالا با تاکید بر حمل و نقل ترکیبی کالا، اظهار نمود: در این راستا، در کوتاه مدت می توانیم مشترکاً برنامه ریزی برای تشکیل یک پایگاه الکترونیکی اطلاعات جامع و واحد حمل و نقل را پیش ببریم.
وی اضافه کرد: این پایگاه اطلاعات مشتمل بر؛ اطلاعات زیرساخت ها، شبکه حمل و نقل و امکانات و تجهیزات و ناوگان فعلی و در دست راه اندازی و توسعه در تمامی شقوق مختلف در قلمروی کشورهای ساحلی خزر، مشخصات تشکل ها و انجمن های حمل و نقل داخلی و بین المللی فعال برای اقدام جهت تأسیس شرکتهای مشترک، همینطور عملکرد شبکه حمل و نقل کشورها، با تشکیل قابلیت دسترسی هر پنج کشور به این پایگاه اطلاعات است.
معاون حمل و نقل یادآور بیان نمود: همچنین برآورد زمان و هزینه حمل و نقل در مسیرها، بخصوص مسیرهای ترانزیتی از راه اجرای طرح های مشترک ترانزیت آزمایشی بار(Test Run) بخصوص کانتینری، از قلمرو پنج کشور و مقاصد ترانزیتی با جلب مشارکت این کشورها مد نظر است.
رسولی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه اجرای عبور آزمایشی بار تجربیات موفقی دارد و هم افزایی کشورها در بهره برداری مناسب از آسمان و تقویت مناسبات و مبادلات حمل و نقل هوایی مسافر و کالا از راه اقدامات تسهیل کننده و حمایتی است.
وی در ادامه به وجود شرکتهای توانمندی که با سرمایه گذاری بخش غیر دولتی بوجود آمده اند و بازیگر اصلی هستند اشاره نمود و اظهار داشت: نخستین وظیفه دولت ها در این خصوص تسهیلگری، حمایت و روان سازی فعالیت این شرکت ها است. چونکه این شرکت ها از سرمایه خود ساختاری را فراهم نموده اند اما اقتصادی و تجاری سازی نشدن مسیر فعالیت آنها مانع از رشد این شرکت ها می شود.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از مقامات عالیرتبه و دست اندرکاران حمل و نقل کشورهای حاشیه دریای خزر که تفاهمات بسیار نزدیکی با ایران دارند درخواست کرد؛ با استفاده از ظرفیت توافقنامه ها و تفاهمنامه ها، همینطور حمایت مقامات عالیرتبه کشورها و بازوی توانمند بخش خصوصی که سرمایه اصلی آنها تجربه و دانش کسب شده از خودشان است، اهتمام ورزیده به صورت یقین با شناخت از حسن روابط در میان یقین شاهد یک جهش و تحول چشمگیر در منطقه باشیم.
رسولی با اشاره به اینکه باید خودمان را در یک ساختار یکپارچه مجازی با احترام به شخصیت های حقوقی مستقل و جایگاه قانونی هر یک از اعضا ببینیم، اظهار داشت: حمل و نقل و ترانزیت و شبکه های حمل و نقلی به مانند عروق یک بدن هستند. به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران آمادگی خویش را برای هرگونه همکاری در جهت تسهیلگری و رونق بیشتر در ترانزیت و حمل و نقل و فعالیتهای لجستیکی در منطقه اعلام می کنم.


منبع:

1403/12/01
11:48:13
5.0 از 5
29
تگهای خبر: اقتصاد , بندر , بهره برداری , تجهیزات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
کامنت شما در مورد این پست فرازبرج
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان

فراز برج: سازنده رویاهای شما ، کیفیت، اعتماد، ماندگاری