لزوم برون رفت پردیسان از ترافیک بازگشایی محورهای جدید و احیای مترو

لزوم برون رفت پردیسان از ترافیک بازگشایی محورهای جدید و احیای مترو فراز برج: رشد و توسعه شهر قم از سمت پردیسان و افزایش جمعیت این منطقه با اتمام پروژه های نهضت ملی مسکن، لزوم بازگشایی مسیرهای جدید و احیای خط مترو برای برون رفت از ترافیک را دوچندان می کند.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها - امیرمحمد پیرانی: منطقه هشت قم یا همان پردیسان با ۲۲۰۰ هکتار وسعت، اکنون جمعیتی بیش از ۲۵۰ هزار نفر را در خود جای داده است و با به بهره برداری رسیدن پروژه های نهضت ملی مسکن در این منطقه ۱۲۰ هزار نفر دیگر نیز به جمعیت منطقه اضافه می شود که این امر ضرورت پیش بینی و تقویت مسیرهای قم به پردیسان را دوچندان می کند.
تقریباً ۲۳ سال از نخستین صحبت ها راجع به تشکیل شهرک پردیسان می گذرد؛ شهرکی که قرار بود مقداری از تراکم جمعیتی مرکز شهر و مهاجرین به قم را در خود جای بدهد؛ اما بر خلاف همه برنامه ریزی ها میزان ساخت و ساز به قدری بالا رفت که جمعیت این شهرک چند برابر میزان احتمالی دولت وقت و مسئولین شهری شد.
از زمان افتتاح پردیسان به مدت ۱۲ سال تنها راه ارتباطی بوسیله بلوار غدیر بوده که همیشه حجم خیلی از تردد خودرو ها را در این محور شاهدیم.
این بلوار اکنون همچنان یکی از با اهمیت ترین محورهای سطح شهر از نظر ترافیکی است که علاوه بر ثبت بالاتر از ۱۴ هزار تردد روزانه، رتبه یک آمار تصادف های فوتی و جرحی چند سال قبل را نیز به خود مختص کرده است.
با افزایش جمعیت منطقه پردیسان نیاز به ایجاد راه های اتصالی دیگر بالاتر از پیش نمایان شد تا این که در مرداد سال ۱۳۹۷ پردیسان دارای مسیر اتصالی دیگری به شهر قم شد.
بلوار مرجعیت یکی از پروژه های مهم و کلیدی شهری در امتداد افزایش معابر ورودی به پردیسان و شهرک های مسیر و کاهش ترافیک بلوار غدیر بشمار می رود که به طول ۹.۴ کیلومتر از انتهای بلوار جمهوری به سوی پردیسان ختم شده است.
تکمیل راه های دسترسی شهرک قدس، شهرک مهدیه، پردیسان و همین طور کاهش ترافیک مسیر بلوار غدیر از اهداف اجرای با اهمیت ترین رینگ شهری قم بوده که از اشکالات عمده این محور، وجود چند گردنه و نیز پیچ های گوناگون در راه است که بدنبال بی احتیاطی رانندگان و عدم رعایت سرعت مطمئنه طبق آمارها تصادفات منتج به فوت و جرح در این محور نیز بالا است.
با وجود پروژه های اجرا شده برای بهبود دسترسی مردم از قم به پردیسان و بالعکس، متأسفانه هنوز هم در ساعات پیک ترافیکی، شاهد ترافیک های سنگینی در محور بلوار غدیر هستیم که نه فقط عبور و مرور مردم، بلکه حمل و نقل عمومی را هم گرفتار مشکل می کند که این عامل نیز سبب تضعیف سیستم حمل و نقل عمومی پردیسان شده است.

مسیرهای فعلی پردیسان به قم پاسخگوی نیازهای مردم نبوده است
بعد از سالیان متوالی از رشد و توسعه پردیسان، تدابیر پیش بینی شده مدیریت شهری، برای تسهیل رفت و آمد ساکنین از پردیسان به مرکز شهر پاسخگوی نیازهای مردم نبوده و یکی از گلایه های همیشگی ساکنان پردیسان معضل ترافیکی این محور است.
از سویی دیگر وجود مراکز فرهنگی و آموزشی از قبیل دانشگاه ها، مؤسسات و مراکز علمی موجب تشدید ترددها از هسته مرکزی شهر به سوی پردیسان شده و این امر موجب بروز مشکلات ترافیکی در محورهای موجود پردیسان شده و تنها دو مسیر مستقیم به هسته مرکزی شهر قم در عمل انتظارات برای رفت و آمد بدون ترافیک را برآورده نمی نماید.
با این وجود توسعه های شهر قم از سمت پردیسان و شمال منطقه سه، همچنان در حال انجام می باشد و یکی از تدابیری که می توان برای رفع معضل ترافیکی این منطقه پیش بینی نمود موضوع مترو است که البته این پروژه نیز با وجود آنکه در طرح جامع حمل و نقل شهری قم دیده شده؛ اما اخیراً از طرف شورای عالی ترافیک کشور حذف گردیده است.
پروژه های قطار شهری قم سال ۱۳۹۷ برمبنای سه خط ریلی مصوب با مجوز ماده کمیسیون ۲۲، شروع شده که آن زمان برای خط نخست ۱۴.۸ کیلومتر، خط دوم مترو ۱۵.۵ کیلومتر و منوریلی که ۴.۷ کیلومتر مجوز قانونی وجود داشت.
در خصوص خط B مترو قم که پردیسان را به شهر قم متصل خواهد کرد؛ هم شورای ترافیک کشور در سال ۱۳۹۶ و هم شورای ترافیک در خرداد ۱۴۰۲ برمبنای مطالعات طرح جامع حمل و نقل ترافیک این خط را مصوب کرده اند.
تصویب این خط در دو طرح جامع حمل و نقل ترافیک شهر قم نشان دهنده اهمیت و ضرورت آن برای آینده ترافیکی شهر است و مشاوران حوزه حمل و نقل ترافیک خط B متروی قم را برای قم ضروری دانسته اند که این مساله در مصوبه شورای ترافیک کشور در دولت سیزدهم نادیده گرفته شده و خط B مترو قم حذف گردیده است.

ای کاش ابتدا خط B مترو قم اجرا می شد
حجت الاسلام روانبخش نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اعلان اینکه خط B مترو که از پردیسان به سوی حرم خواهد رفت، بسیار خط مهمی است و بار بزرگی از ترافیک شهر را کم می کند، اظهار داشت: ای کاش ابتدا این خط متروی قم اجرا می شد.
وی افزود: این پروژه به بودجه کلانی نیاز دارد اما بار ترافیکی سایت ۵۶۰ هکتاری، پردیسان، سالاریه، ۴۵ متری صدوقی و همه این مناطق را بر دوش خواهد کشید.
با همه این تفاسیر بودن خط B مترو قم در چاله عمیق مصوبه شورای عالی ترافیک گیر افتاده که خود موضوع مهمی بوده و اعتراض مدیران شهری را به دنبال داشته است.
مصوبه شورای عالی ترافیک برای حذف خط B مترو قم باید باطل شود
حسن طلایی عضو شورای اسلامی شهر قم خط B مترو را حق مردم پردیسان دانست و بیان کرد: هم اکنون نیز بلوار غدیر و بلوار مرجعیت بار ترافیکی سنگینی را تحمل می کند و باید مصوبه شورای عالی ترافیک برای حذف این خط باطل شود.
طلایی اظهار داشت: با الحاق سایت های جدید مسکن ملی به پردیسان مونوریل امکان جابه جایی این حجم از مسافر در این راه را نخواهد داشت و تحقق اجرائی شدن خط B مترو حق مردم پردیسان است.
ناگفته نماند که شهرک پرنیان یکی از ده ها سایت نهضت ملی مسکن استان است که در همان محدوده جغرافیایی پردیسان بوده و با مساحتی بیش از ۹۵۰ هکتار واقع در فاصله ۲۱ کیلومتری پردیسان مراحل ساخت خانه های ویلایی در آن شروع شده است.
شنیده ها گواه بر این است که میزان سکنه ای که به ناحیه جنوب غربی قم اضافه می شوند از ۲۰۰ هزار نفر هم فراتر می رود و این یعنی گره های ترافیکی بر گلو پردیسان بیشتر و بیشتر خواهد شد.
این حجم از تردد وسایل نقلیه برای شهری مثل قم که زیرساخت ترافیکی ضعیفی در هسته مرکزی به سبب بافت قدیمی و کمبود انعطاف برای ایجاد فضاهایی همچون پارکینگ و یا معابر و میادین دارد یعنی معضلی بزرگ در شهر!
کارشناسان نیز باور دارند اگر طرح خط B مترو قم اجرا و عملی شود بنظر می رسد که بار ترافیکی قم به شدت کاهش پیدا می کند و نیاز نیست که مردم خودروی شخصی به خیابان بیاورند و مشکل تامین پارکینگ نیز حل خواهد شد.

۱۲۰ هزار نفر به جمعیت منطقه پردیسان اضافه خواهد شد
روح الله امراللهی رییس شورای اسلامی شهر قم در گفتگو با خبرنگار مهر، الحاق سایت ۵۶۰ هکتاری نهضت ملی مسکن را مسئله مهمی در منطقه پردیسان برشمرد و اظهار داشت: باتوجه به پیش بینی ها، با تکمیل این پروژه بالاتر از ۳۰ هزار واحد مسکونی معادل ۱۲۰ هزار نفر به جمعیت منطقه پردیسان اضافه خواهد شد.
امراللهی اشاره کرد: این بارگذاری جمعیت نیازهای مضاعف از جنبه های خدماتی و ترافیکی برای محدوده به وجود می آورد و لازم است دسترسی های پردیسان به شهر را تقویت نماییم.
کنارگذر غربی شهر، فرصت مناسبی برای کنترل ترافیک پردیسان
وی افزود: یکی از دسترسی هایی که باید ایجاد شود اتصال محدود پردیسان از بلوار امام صادق (ع) به محور جاده اراک و از آن طرف به کنارگذر غربی شهر است.
امراللهی اشاره کرد: برای تکمیل این دسترسی نیازمند توافق با مالکان دو طرف رودخانه قم هستیم که شهرداری باید آنرا در دستور کار قرار داده و اداره کل راه و شهرسازی استان نیز هر چه سریع تر پل شهید حججی را تکمیل کرده و در اختیار شهروندان قرار دهد.
وی تکمیل پل شهید حججی را بازگشایی یکی از دسترسی های جنوبی شهر قم مطرح کرد و اظهار داشت: باید این مسیر پیش از بارگذاری جمعیت جدید در منطقه پردیسان تکمیل شود تا شرایط انسداد دسترسی در این منطقه نداشته باشیم.
مدیر منطقه هشت شهرداری قم اضافه کرد: پل شهید حججی نقطه کلیدی و پروژه استانی بوده که اتمام آن از توان بودجه پردیسان خارج است.
وی با اعلان اینکه تکمیل این پروژه نیاز به تملک دارد اشاره کرد: تکمیل این پروژه بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان تملک نیاز دارد که باید با عزم استانی به عاقبت برسد.
محمد رمضانی با تکیه بر این که با اجرای این طرح، بلوار غدیر به بزرگراه اراک وصل و بخش زیادی از ترافیک بلوار غدیر کم می شود، عنوان کرد: باید مسئولان استان نسبت به اجرای آن در راستای بازکردن گره های ترافیکی ورود کنند.
در حال حاضر دو اولویت مهم برای خروج محور پردیسان به قم از بار ترافیکی مورد تاکید کارشناسان و مسئولان شهری و استانی است که تکمیل پل شهید حججی که بلوار امام صادق (ع) به جاده اراک را متصل خواهدنمود و همین طور اجرای خط B متروی قم که منطقه پردیسان را به هسته مرکزی شهر قم وصل می کند به همین دلیلهای بیان شده ضروریست که این دو پروژه در اولویت های مدیریت شهری برای این خروج منطقه از بار ترافیکی است.


منبع:

1403/09/08
13:30:36
5.0 از 5
42
تگهای خبر: آموزش , بازگشایی , بهره برداری , پروژه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان