مشاور وزیر راه خبر داد:
مخالفت مقامات محلی قم با توقف قطار سریع السیر در ایستگاه راه آهن
فراز برج: مشاور وزیر راه و شهرسازی در حمل و نقل ریلی اظهار داشت: مقامات محلی قم با اتصال مترو و قطار سریع السیر تهران-اصفهان به ایستگاه راه آهن قم مخالفت كردند.
به گزارش فراز برج به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مرتضی باقری تصریح كرد: نكته قابل توجهی كه همواره از جانب وزیر راه و شهرسازی پیگیری می گردد یكپارچگی حمل ونقل درون و برون شهری است. به صورتی كه طبق این نظریه تردد و جابجایی شهروندان باید به صورت درب به درب دیده شود. در استان های مختلف طی ۵ سال قبل كنفرانس های شهرسازی ریل پایه برگزار كه ازجمله می توان به برگزاری كنفرانس در شهرهای قم، شیراز، اهواز و زنجان اشاره كرد؛ اما در مقام اجرا و عمل موفقیت چندانی نداشتیم؛ سؤال اینجاست كه چرا؟
وی خاطرنشان كرد: برای مثال ایستگاه راه آهن قم یكی از معدود ایستگاه هایی است كه در مركز شهر واقع و با فاصله حدودی ۵۰۰ متری از حرم مطهر حضرت معصومه (س) واقع شده است. تلاش و پیگیری مختلف از سوی وزارتخانه صورت گرفت كه این ایستگاه تبدیل به یك ایستگاه تبادلی شود و خطوط دیگر همچون مترو به این ایستگاه وصل شود اما در عمل مقامات محلی خط مترو را به ایستگاه راه آهن وصل نكردند. ایشان نه تنها با ورود قطار سریع السیر به مركز شهر به ایستگاه راه آهن فعلی مخالفت كردند بلكه خواهان واگذاری زمین ایستگاه راه آهن و خطوط ریلی بودند.
مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: الزامات برای اجرای شهرسازی ریل پایه در شهرهای جدید فراهم است. مدتی است كه مبحث شهرسازی ریل پایه در شهرهای اطراف تهران همچون پرند، هشتگرد و پردیس و... از جانب وزیر راه و شهرسازی پیگیری می كنم كه با همكاری صمیمانه میان شركت عمران شهرهای جدید و شركت راه آهن موفقیت های خوبی حاصل شده است.
هیچ یك از حدود ۱۱ هزار دانشجو و استاد دانشگاه آزاد پرند از قطار حومه ای استفاده نمی كنند
وی در ادامه خاطرنشان كرد: در زمینه شهرهای حومه ای در ایران با پدیده ای متفاوت با سایر نقاط جهان مواجه هستیم. معمولاً اطراف پایتخت ها و كلان شهرها محل استراحت و زندگی افراد متمول جامعه است و تردد روزانه خویش را با قطار حومه ای انجام می دهند؛ اما در داخل كشور الگوی بالعكس هم وجود دارد. بعنوان مثال دانشگاه آزاد پرند بیش از ۱۰ هزار دانشجو حدود ۴۰۰ عضو هیئت علمی و همین تعداد نیروی انسانی دارد كه بامداد ها از تهران به پرند و پس از ظهرها از پرند به تهران سفر می كنند.
وی اضافه كرد: نكته جالب اینجاست كه در نمونه مطالعاتی هیچ یك از این افراد از قطار حومه ای استفاده نمی كنند و با استفاده از سرویس اتوبوس دانشگاه یا خودرو شخصی در محور جاده ای تهران-ساوه كه روزانه شاید حجم بالای ترافیكی و تصادفات مختلف است، تردد می كنند. از سوی دیگر شركت راه آهن با همه محدودیت ها قطار حومه ای از ۴ رام قطار در روز به ۲۲ رام افزایش داده و برای هر صندلی ۱۵ هزار تومان یارانه در نظر گرفته درحالی كه قیمت بلیت آن هم اكنون ۱۵۰۰ تومان است.
مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه طبق نظرسنجی ها و مطالعات انجام شده دلیل اصلی عدم استقبال از ریل مبحث دسترسی به ایستگاه و مكان یابی نامناسب ایستگاه ها است اظهار داشت: ایستگاه راه آهن پرند تا مركز شهر فاصله دارد و مردم مجبورند با استفاده از تاكسی خویش را به ایستگاه برسانند. در واقع تردد مسافران درب به درب و اینكه چطور خویش را به ایستگاه تهران می رسانند در نظر گرفته نشده است.
وی اضافه كرد: البته در همین راستا جلسات و بازدیدهای مختلف برگزار و در آن ها عنوان شد كه ایستگاه پرند به داخل شهر پرند و میدان استقلال منتقل شود كه از جانب شركت شهر جدید پرند مصوب شده است. همینطور طبق مطالعات صورت گرفته میدان استقلال با یك سیستم ریلی مثل قطار سبك شهری در بلوار ۸ كیلومتری منتهی به مكان ایستگاه جدید متصل می گردد.
ایستگاه راه آهن هشتگرد در مركز شهر نیست
دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی ضمن انتقاد از روند توسعه حمل ونقل ریلی در شهر هشتگرد بیان داشت: ایستگاه راه آهن هشتگرد علی رغم هزینه های سنگین برای طراحی و اجرا اما با فاصله از مركز شهر اصل دسترسی ساده شهروندان به ایستگاه را رعایت نكرده است.
باقری با عنایت به مراكز تولید و جذب سفر اظهار داشت: رفت وآمد روزانه ۱۵ هزار دانشجو دانشگاه خوارزمی و اساتید، كارگران ساكن تهران شاغل در شهرك صنعتی در بزرگراه كرج به یك معضل ترافیكی بزرگ برای تهران تبدیل گشته است كه باید با در نظر گرفتن ایستگاهی در شهر جدید هشتگرد و اتصال آن به راه آهن تهران-كرج رفع گردد.
وی در ادامه علت كاهش تقاضا برای واحدهای مسكونی هشتگرد جدید را نادیده گرفتن مبحث جابجایی و حمل ونقل برای هشتگرد عنوان نمود و اظهار داشت: هشتگرد جدید مقبولیت تقاضا همانند گذشته را ندارد؛ چونكه با افزایش ترافیك محور تهران-كرج متقاضیان باید ساعت ها در ترافیك روزانه اتوبان كرج منتظر باشند درصورتی كه اگر حمل ونقل ریلی برای آن دیده شود مردم برای سكونت در این شهر روی می آورند و این تأثیری است كه حمل ونقل می تواند بر بازار مسكن داشته باشد.
كل عوارضی پردیس الكترونیكی می شود
رتضی باقری اعتقاد دارد، نباید اتفاقی كه در هشتگرد افتاد در پردیس هم تكرار شود. بلكه مكان ایستگاه پردیس با در نظر گفتن مراكز تولید و جذب سفر باید در قلب شهر احداث شود تا مردم به راحتی جابجا شوند و لازم نباشد با استفاده از وسایل شخصی، خویش را به ایستگاه راه آهن برسانند؛ چونكه بعضاً كرایه سواری ها برای انتقال مسافران از داخل شهر به ایستگاه خارج شهر بیش از قیمت بلیت قطار است.وی اهمیت توسعه حمل ونقل ریلی در حومه شرق تهران را ۲ شهرك صنعتی بزرگ و تردد كارگران و كاركنان آن همینطور حضور ۵ دانشگاه بزرگ با ظرفیت بین ۸ هزار تا ۱۰ هزار دانشجوی تهرانی به همراه اعضای هیئت عملی ساكن تهران عنوان نمود و اظهار داشت: این افراد روزانه از مسیر جاده قدیم دماوند و آزادراه پردیس استفاده می نمایند. آزادراهی كه دیگر جدید نیست و مانند قبل مقبولیت ندارد. به علاوه ترافیك سنگین در محل پرداخت عوارضی معضل دیگری است كه البته مقرر است به دستور وزیر راه و شهرسازی به صورت یكپارچه به سیستم پرداخت الكترونیك تبدیل شوند.
مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شبكه خطوط اكسپرس حومه ای تهران تصریح كرد: برای شبكه حومه ای اكسپرس اطراف تهران دو خط رفت وبرگشت تعریف شده كه خط اكسپرس حومه ای یك از هشتگرد حركت خویش را آغاز می كند و با عبور از تهران سرانجام در مقصد پاكدشت توقف می كند. خط دوم هم از شهر پردیس حركت خویش را آغاز می كند و با خروج از جنوب غرب تهران در مقصد شهریار به سفر خود آخر می دهد.
وی در ادامه به برگزاری جلسه ای در مورد شهر جدید پردیس با حضور حبیب الله طاهرخانی مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید و محسن پورسید آقایی معاون حمل ونقل و ترافیك شهرداری تهران اشاره نمود و اظهار داشت: مشخص شد كه برای اتصال به تهران بیش از یك ایستگاه نیاز است و جانمایی ایستگاه ها با خطوط اكسپرس و شبكه مترو تهران شامل خط و ایستگاه باید هماهنگی داشته باشند كه همكاری راه آهن را هم می طلبد تا زمینه حمل ونقل تركیبی مسافران و احتمال اتصال آن به پایانه های مسافربری فراهم گردد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب