گزارش فراز برج

گلایه مردم از گرانی بلیت پروازهای اربعین، در نرخ بلیت تجدیدنظر شود

گلایه مردم از گرانی بلیت پروازهای اربعین، در نرخ بلیت تجدیدنظر شود فراز برج: بااینكه متولیان حمل و نقل هوایی ثبات قیمت بلیت پروازهای اربعین امسال را یك امتیاز ویژه برای زوار اربعین معرفی می كنند اما بسیاری معتقدند با عنایت به كاهش قیمت ارز، نرخ بلیت باید كاهش می یافت.



به گزارش فراز برج به نقل از مهر، از نیمه های شهریور امسال از طرف انجمن شركت های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی كشوری به دستور وزیر راه و شهرسازی نرخ بلیت پروازهای اربعین برمبنای تفاهم نامه ای كه میان شركت های هواپیمایی به امضا رسید، برای پروازهای تهران-نجف-تهران ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و برای پروازهای مشهد-نجف-مشهد ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شد.
«مِنّتی» كه ایرلاین ها بر زوار اربعین حسینی نهادند!
بر اساس اعلام مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شركت های هواپیمایی، بااینكه برمبنای قانون، تعیین نرخ پروازهای خارجی كاملا آزاد بوده و ایرلاین ها می توانند برمبنای بازار عرضه و تقاضا، نرخ بلیت را تعیین كنند، اما به دستور وزیر راه و شهرسازی و برای رفاه حال زوار اربعین، امسال نیز مانند سال قبل نرخ مشخصی برای فروش بلیت در روزهای دهه دوم ماه صفر (۲۰ تا ۳۰ مهر) تعیین شد.
بسیاری از مردم و كارشناسان معتقدند رقم مذكور (۲.۲ میلیون تومان) برای پروازهای اربعین رقم بسیار بالایی است چونكه برمبنای اعلام عباس جمشیدی، معاون بازرگانی ایران ایر، كلیه پروازهایی كه از ایران به نجف عزیمت می كنند، در فرودگاه امام خمینی (ره) برای هر دو پرواز رفت و برگشت مبادرت به سوخت گیری می كنند و درنتیجه بخش مهمی از هزینه های ایرلاین های ایرانی در فرودگاه نجف (تحت عنوان خدمات فرودگاهی)، حذف می شود.
دبیر انجمن آژانس ها: من هم نمی توانم با این قیمت بلیت پرواز اربعین تهیه كنم
به عنوان نمونه رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری و مسافرت هوایی از بالا بودن قیمت ۲.۲ میلیون تومانی بلیت پرواز رفت و برگشت تهران نجف تهران گلایه كرده و گفته است: خرید بلیت پروازهای اربعین با این قیمت حتی منِ آژانس دار نمی توانم بلیت تهیه كنم چه رسد به مردم عادی!
عضو هیئت رئیسه مجلس: نرخ بلیت و ۳ شب اقامت تفلیس كمتر از پرواز نجف
احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس نیز بتازگی در صفحه شخصی خود د رفضای مجازی نوشته: هزینه بلیت رفت و برگشت تفلیس یا آنكارا (۳ تا ۴ ساعت زمان پرواز) همراه با ۳ شب اقامت حدود ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است اما هزینه بلیت صرفا پرواز یك و نیم ساعته نجف بدون اقامت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است!

۵۵ درصد هزینه های ما ارزی است!
شركت های هواپیمایی و مسئولان سازمان هواپیمایی كشوری، علت بالا بودن قیمت بلیت پروازهای اربعین امسال را ارزی بودن بین ۵۰ تا ۶۰ درصد هزینه های خود عنوان می كنند.
قیمت بلیت پروازهای اربعین (تهران نجف تهران) در سال قبل نیز ۲.۲ میلیون تومان بود.
علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی كشوری در نشست پاییز سال قبل در كمیسیون عمران مجلس كه با سوژه افزایش افسارگسیخته قیمت بلیت هواپیما برگزار شده بود، علت گران بودن بلیت ها را ارزی بودن ۵۵ درصد هزینه های شركت های هواپیمایی دانسته بود.
این در حالی است كه در پاییز سال قبل قیمت دلار در بازار آزاد تا حدود ۱۷ هزار تومان رسیده بود ولی امسال از شروع تابستان تا كنون نرخ دلار در بازه كمتر از ۱۲ هزار تومان ثابت مانده است! معین نمی باشد چرا هزینه های ارزی ایرلاین ها همچنان با نرخ ارز در سال قبل محاسبه می شود!؟
این سوژه نشان داده است ایرلاین ها سال قبل نیز توانسته بودند سود خوبی از فروش بلیت پروازهای اربعین كسب كنند. اما با عنایت به آنكه هیچ گاه شركت های هواپیمایی حاضر به شفاف سازی هزینه-درآمدهای خود نبوده اند، معین نمی باشد سود فروش ایرلاین های ایرانی از پروازهای نجف و بغداد در سال قبل چه رقمی بوده است.
بهانه ایرلاین ها: تورم بالا، افزایش حقوق پرسنل، نرخ دلار، تردد یك سر خالی هواپیماها...!
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شركت های هواپیمایی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره علت گران بودن نرخ بلیت اربعین اظهار داشت: سال قبل نرخ بلیت های اربعین را با نرخ دلار ۸ هزار تومان تعیین كرده بودیم دولت در آن تاریخ قرار بود دلار نیمایی به شركت های هواپیمایی پرداخت كند.
وی اضافه كرد: بر همین مبنا سال قبل نرخ بلیت پروازهای اربعین را برمبنای دلار ۸ هزار تومانی تعیین كردیم كه نهایتا به رقم ۲.۲ میلیون تومان (تهران نجف تهران) و ۲.۸ میلیون تومان (مشهد نجف مشهد) رسیدیم.
بهانه اول: نرخ دلار
اسعدی سامانی افزود: در سال جاری، هم رقم دلار نیمایی و هم نرخ دلار بازار آزاد در دامنه ۱۱ هزار تومانی در نوسان است؛ از طرف دیگر در امتداد سیاستی كه وزیر راه و شهرسازی اعمال كرده و شركت های هواپیمایی از آن راضی نبودند، ایرلاین ها توافق كردند تا همان نرخ سال قبل را برای پروازهای اربعین امسال اعمال كنند.
بهانه دوم: تورم عمومی و افزایش حقوق و دستمزد پرسنل
وی با اشاره با تورم اعلامی بانك مركزی كه بیشتر از ۴۰ درصد است و همین طور افزایش حداقل دستمزد نیروی انسانی در شركت های هواپیمایی اظهار داشت: شركت های هواپیمایی امسال با افزایش هزینه ها در همه بخش ها نسبت به سال قبل مواجه بوده اند اما صرفا برای همراهی با دستور وزیر و رفاه حال زوار اربعین، بر سر نرخ سال قبل توافق كردند.
بهانه سوم: هواپیماها یك سر خالی تردد دارند
دبیر انجمن شركت های هواپیمایی درباره گرانتر بودن قیمت بلیت پروازهای نجف نسبت به تفلیس و آنكارا با وجود كوتاهتر بودن مسیر عراق نسبت به تركیه و گرجستان، گفت: در پروازهای نجف حد فاصل ۲۰ تا ۳۰ مهر كه مقرر است شركت ها قیمت بلیت را ۲.۲ میلیون تومان عرضه كنند، ایرلاین ها مجبورند در نیمه نخست این دهه، پروازهای برگشت را خالی تردد كنند و در نیمه دوم آن، هواپیماها مسیر رفت را خالی تا فرودگاه نجف می روند. بدین سبب باید این مساله را هم در نظر گرفت.
آژانس ها و ایرلاین ها: صندلی خالی نداریم! / مردم: در قیمت بلیت اربعین تجدید نظر شود
به گزارش فراز برج به نقل از مهر، در صورتیكه نمایندگان شركت های هواپیمایی از پرواز یك سر خالی هواپیماهای عملیات اربعین این شركت ها خبر می دهند و آنرا عامل بالا بودن قیمت بلیت اربعین ذكر می كنند، اما بررسی ها و مشاهدات میدانی نشان داده است كه امسال بر خلاف سال قبل با عنایت به حذف روادید عراق و افزایش استقبال مردم از زیارت اباعبدالله الحسین (ع) در روزهای اربعین و همین طور برخی اتفاقات داخلی عراق، مسافران عتبات عالیات اهتمام در تقسیم روزهای زیارتی خود به یك هفته زودتر از بازه زمانی مورد نظر ایرلاین ها كرده اند.
به گونه ای كه خیلی از پروازهایی كه به مقصد نجف انجام می شود، در بازگشت نیز مسافر دارد و این ادعای تردد یك سر خالی هواپیماها چندان صحیح نیست. همین طور در بررسی میدانی خبرنگار مهر از آژانس ها و دفاتر فروش بلیت هواپیما، كارشناسان این دفاتر مرتبا از كمبود بلیت در همه ایام منتهی به اربعین چه برای پروازهای رفت و چه پروازهای برگشت خبر می دهند.
سایت های فروش اینترنتی ۱۲ ایرلاین ایرانی كه مجوز برگزاری پروازهای نجف و عملیات اربعین از سازمان هواپیمایی كشوری دریافت كرده اند، حدودا از پُر بودن صندلی های همه پروازهای رفت و برگشت حكایت دارند.
به نظر می رسد دستگاه های نظارتی باید جلوی سوءاستفاده ایرلاین ها از بازی برد-باخت به نفع خود و به زیان مسافران جلوگیری كرده و آن به یك اقدام برد-برد برای همه ذی نفعان خصوصا مردم و زوار تبدیل نموده و در قیمت بلیت اربعین تجدید نظر كنند.


منبع:

1398/07/18
19:08:12
5.0 از 5
4394
تگهای خبر: بانك مركزی , پرواز , حمل و نقل , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
فرازبرج

farazborj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراز برج محفوظ است

فراز برج

ساخت و ساز برج و ساختمان