توسط معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان عنوان شد:
جزییات فروش هتل های بنیاد مستضعفان
به گزارش فراز برج، معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان با تشریح جزئیات کاملی از روند واگذاری هتل های بنیاد مستضعفان به بخش خصوصی در قالب بزرگترین معامله خصوصی سازی کشور در امسال، به خیلی از حواشی مطرح شده، پاسخ داد.
به گزارش فراز برج به نقل از خبرگزاری ایرنا از بنیاد مستضعفان، واگذاری هتل های بنیاد مستضعفان به بخش خصوصی موجب واکنش هایی شده و نگرانی هایی را برای برخی افراد به وجود آورده است. بر این اساس «مازیار حسینی» معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان با تشریح جزئیاتی کامل از روند این واگذاری و دلیلهای و اهداف آن، به تمامی این نگرانی ها پاسخ داده است. نحوه قیمت گذاری این هتل ها، اهلیت داشتن خریدار و چرایی واگذاری هتل ها از طرف بنیاد، بخشهایی از این گفتگو است که به تفصیل در زیر آمده است:
راجع به واگذاری هتل های بنیاد به بخش خصوصی توضیحاتی ارائه دهید.
در دور جدید مدیریتی بنیاد که از آبان ماه سال قبل شروع شد، یکی از اقدامات ما این بود که برمبنای تدابیری که در پیوست حکم رییس بنیاد از طرف مقام معظم رهبری ابلاغ گردیده و در آن تکالیفی برای بنیاد مقرر شده بود، یک بازبینی اساسی در رشته فعالیت هایمان انجام دهیم؛ به هر حال بنیاد مستضعفان ۲ بازو دارد؛ یک بازوی اقتصادی که هم در خدمت تولید در کشور است و هم منافعش در اختیار بنیاد علوی ما که بازوی کارهای اجتماعی بنیاد است برای رفع محرومیت از مناطق هدف قرار گیرد. پس هدف اصلی ما از فعالیت اقتصادی بنیاد، علاوه بر کمک به اشتغال و تولید کشور، استفاده از منافع این کارها برای رفع محرومیت در کشور است. به همین دلیل ما در عرصه اقتصادی اهتمام می نماییم راندمان و راندمان مان را ارتقاء بدهیم و با افزایش نرخ تولید، درآمدمان را بالاتر ببریم.
در حال حاضر ما بر روی چند موضوع مشخص متمرکز هستیم که بحث عدالت آموزشی در مناطق محروم، اشتغال پایدار و توانمندسازی در این مناطق و همین طور سلامت ساکنان این مناطق با اولویت شنوایی سنجی و ارتقاء سلامت مادران حامله و شیرده همچون این موارد است.
یکی از موضوعات دیگر مورد توجه ما این است که اگر در جایی که بخش خصوصی بهتر از ما عمل می کند، ما از آن رشته فعالیت خارج شویم و بر رشته کارهایی که هدف ماست تمرکز نماییم. به همین دلیل باتوجه به کار علمی دقیقی که انجام شد، هفت کلان محور را برای فعالیت بنیاد احصاء کردیم تا عمده کارهای ما در آینده روی این ۷ کلان محور متمرکز شود و از سایر کارها که صنعت هتل داری هم یکی از آنها است خارج شویم.
البته کوشش برای خروج از این صنعت در بنیاد مستضعفان مسبوق به سابقه است و در سال ۹۴ برای نخستین بار این تصمیم گرفته و ابلاغ گردید و میان سالهای ۹۴ تا ۹۸، ۷ تا ۸ مورد مزایده البته نه بصورت گروهی، بلکه بصورت جداگانه برای واگذاری این هتل ها انجام شد و با شیوع ویروس کرونا بخاطر وضعیت خاصی که آن زمان وجود داشت یک توقف در کوشش های بنیاد برای واگذاری هتل ها بوجود آمد. به همین دلیل با کوشش های انجام شده در آن مقطع، ۲ هتل یکی در مشهد و یک هتل هم در گچسر واگذار شد و هم اکنون ۲۰ هتل در اختیار بنیاد مستضعفان وجود دارد و در این واگذاری، ۱۸ هتل آماده واگذاری هستند و ۲ هتل یعنی هتل خزر بنا موضوعات میراث فرهنگی و هتل انقلاب در خیابان طالقانی هم بنا به جنبه کاری و اداری، واگذار نخواهد شد.
از میان ۱۸ هتل آماده واگذاری ۲ تا سه هتل خیلی معروف هستند و بغیر از آنها، هتل های این گروه، در قلعه گنج، یاسوج و سایر شهرستان ها نیز وجود دارد که کل این ۱۸ هتل بصورت یک بسته برای فروش گذاشته شده است.
ما برای قیمت گذاری این بسته، یک روند کارشناسی را طی کردیم و ۱۱۲ نفر کارشناس در رسته های مختلف که از برند هتل ها تا بحث ساختمان، زمین، تاسیسات و … شامل آن می شود، که بصورت مجزا قیمت گذاری شده اند.
البته سه هتل معروف ما در تهران نیز ۱۲ کارشناس ارشد در رسته های مختلف از مالی و حسابداری تا ساختمانی و زمین و ابنیه، بخش های مختلفی همچون عرصه و اعیان و قیمت زمین و ابنیه را قیمت گذاری کردند و در نهایت قیمت پایه ۴۷.۵ همت تعیین شد که آگهی این مزایده در ۲ نوبت در ۴ روزنامه منتشر گردید ولی بنا به دلایلی همچون این که ضمانت نامه شرکت در مناقصه یک عدد قابل توجهی است و گرفتن نظر از بازرس و حسابرس قانونی بنیاد، مهلت شرکت در مزایده تمدید گردید. هم اکنون ۱۱ نفر پاکت شرکت در مزایده را خریده اند که ۱۰ نفر از آنها شخص حقوقی و یک نفر شخص حقیقی است و منتظریم ببینیم در نهایت چندنفر در این مزایده شرکت خواهند کرد.
البته به جز این ۱۸ هتل، ما شرکت گروه هتل های پارسیان را هم که به عنوان یک پوسته، سهام برخی از این هتل ها را در اختیار دارد واگذار می نماییم و این درحالی است که کارشناسان برند که در قیمت گذاری ۱۸ هتل ما، برند هریک را هم جداگانه قیمت گذاری کرده بودند، برای این پوسته هم باردیگر یک ارزش برند را در نظر گرفتند.
هریک از این هتل ها در جریان کارشناسی قیمت گذاری بصورت مجزا قیمت گذاری شده اند، از هتل پارسیان استقلال تا هتلی که در قلعه گنج داریم و هریک دفترچه ای دارند با امضای کارشناسان مختلفی که آنها را بررسی نموده اند.
یک سوال مطرح می شود، بطورمثال این که چطور یک ساختمان مثل هرمس در نزدیکی یکی از هتل های شما به تنهایی ۵۰ همت قیمت دارد ولی برای واگذاری همه هتل های بنیاد مستضعفان قیمت ۴۷ همتی گذاشته شده است؟
زمین های تهران در پهنه های مختلف شهری تقسیم بندی می شوند؛ مسکونی، فضای سبز، خدماتی و یکی هم کاربری مختلط. نکته قابل توجه در زمین هتل هایی معروف ما این است که کاربری آنها فرهنگی است. یعنی ما نمی توانیم فردا این هتل را برداریم و به آپارتمان تبدیلش نماییم. به همین دلیل کارشناسان رسمی دادگستری برمبنای دستورالعملی که کانون کارشناسان رسمی دادگستری دارد، همه این موارد را درنظر می گیرند و اعمال می کنند. حتی در قیمت گذاری، ابعاد زمین یک موضوع قابل توجه است؛ بطورمثال قیمت هر متر زمین برای یک قطعه ۳۰۰ متری، ۵۰۰ متری یا ۶۰۰ متری با یک قطعه ۱۰ هزار متری اساسا متفاوت می باشد. به هر حال این یکی از اشکالاتی است که در کشور داریم که متاسفانه فردی یک چیزی را می گوید بدون این که ما به ازای گفتارش مسولیت آنرا بپذیرد. شاید گفتن این مطلب به روشن شدن برخی موضوعات کمک نماید که ما در قیمت گذاری کارشناسان رسمی دادگستری هیچ دخالتی نکردیم.
هدف شما از درج این جمله که «ما مختار هستیم در رد یا قبول پیشنهادات» چه بوده است؟ آیا منظورتان این نیست که به هر کس که مایل بودید واگذار کنید ؟
البته برگزاری مزایده، خودش یک روش کشف قیمت است بعلاوه این که اگر ببینیم اختلاف شدیدی بین شرکت کنندگان و قیمت پایه وجود دارد حتما در قیمت گذاری تجدید نظر خواهیم کرد و این اختیار را داریم. البته آن جمله ای که ما در آگهی مزایده گذاشتیم، عرف مزایدات هم هست. یک بحث دیگری هم درباره ی این جمله هست؛ این که ما بتوانیم اهلیت فرد خریدار را در نظر بگیریم. شما می دانید که بعضی اوقات یک نفر به عنوان خریدار می آید ولی نه توان خرید را دارد نه اهلیت این کار را دارا است.
البته با عنایت به این که شاید این معامله یکی از بزرگترین معاملات سال در کشور باشد، خریداران نیز حسابگری خودشان را دارند و وقتی در یک مزایده، رقابت ایجاد می شود، این رقابت خودش قیمت را اصلاح می کند.
این یک واقعیت است که ما دلمان می خواهد هتل ها بهتر از وضعیت فعلی اداره شود چونکه این هتل ها سرمایه کشور هستند و برند معتبری در این صنعت به شمار می روند، به همین دلیل دلمان نمی خواهد که فقط بگویم فروختیم و رفتیم و چیز دیگری هم بجای آن خریدیم، بلکه می خواهیم این سیستم پویاتر، فعال تر و بیشتر در خدمت مردم و کشور باشد. پس اهلیت خریدار یک مسئله مهمی است که جریانات خصوصی سازی و مسائل تلخی که از آن تجربه ها در کشور داشتیم باردیگر تکرار نشود.
به هرحال کاربری این زمین یک کاربری تثبیت شده و مشخصی است و در حقیقت موارد اینچنینی هست که تفاوت های قیمتی ایجاد می کند؛ به همین دلیل بعضی وقت ها قیاس ها و مثال هایی مطرح می شود که حتی شاید اعداد آن هم خیلی درست نباشد؛ بطورمثال برای همان برجی که عنوان شد شاید اگر کارشناسی شود واقعاً قیمتش این چیزی که عنوان شد، نباشد.
با توجه به تفسیری که شما کردید آیا این امکان وجود دارد که در مزایده ای که گذاشتیم بطورمثال یک نفر ۶۰ همت برنده شده و یک نفر با پیشنهاد ۸۵ همتی برنده نشده چون شرایط اهلیت مورد نظر شما را نداشته است؟
البته همانطور که مستحضرید من در سالهای خدمتم بواسطه مسولیت هایی که عهده دار بودم، موارد مختلفی مناقصه و مزایده برگزار کرده ام و اطلاعات مختصری در این زمینه دارم، ما در این مقطع بدنبال ایجاد این ارزش افزوده دو طرفه برای بنیاد مستضعفان هستیم چونکه از یک طرف باید در فروش این هتل ها هم منفعت بنیاد را درنظر بگیریم و هم نسبت به اهلیت خریدار حساس باشیم تا این سیستم را بهتر از ما اداره کند و از سویی بدنبال خرید ۵۰ همت سهام هستیم؛ به همین دلیل باید برای این ۲ معامله دقت بسیار زیادی داشته باشیم؛ برای همین هم ۱۱۲ نفر کارشناس از بهترین و خوشنام ترین کارشناسان انتخاب شدند؛ آن هم به نحوی که انتخاب افراد بصورت رندمی و با بیرون آمدن نامشان از گلدان انجام شد؛ همه این حساسیت هم از این جهت بود که بتوانیم ماموریتی که به عهده ما گذاشته شده بود را به بهترین نحو انجام دهیم.
سر اموال بابک زنجانی هم این بحث عنوان شد که یک دفعه کارشناسان دادگستری یک قیمتی اعلام نمودند و در مرحله بعد نیز عدد دیگری را گفتند وقتی همچین پولی اعلام می شود چطور باید بیشتر توجه کنیم؟
قیمت گذاری بوسیله بررسی کارشناسان رسمی دادگستری، یکی از روش هایی است که شرکت های تامین سرمایه معتمد بورس هم از آن استفاده می نمایند. این روشی است که مورد پسند محکمه و قانون است و ما اگر روش دیگری که بهتر و محکمه پسندتر هم باشد می پذیریم و از آن استقبال می نماییم.
لذا تنها کاری که می توانستیم انجام دهیم بهره مندی از کارشناسان ارشد و خوشنام و با تجربه و انتخاب بدون دخالت مستقیم ما بوده؛ یعنی وقتی ما اسامی را از داخل گلدان در میاوریم در حقیقت هیچگونه تفکری نسبت به این که بدنبال یک گروه خاص برای قیمت گذاری باشند نبوده ایم؛ البته همیشه اختلاف نظر در چنین مطالبی هست ولی نباید اختلاف نظر فاحش رخ بدهد و یکی بیاید بگوید بطورمثال ارزش آن یک تومان است و یکی بیاید بگوید ارزشش صد تومان است. این حتما نباید اتفاق بیافتد ولی ۱۰ تا ۱۵ درصد اختلاف نظر کارشناسی می تواند طبیعی باشد.
از طرفی برخی ها می گویند من روش کارشناسی و یا کارشناسی شما را قبول ندارم، ما میگوییم بسیار خوب، قبول ولی چه روشی را جایگزین این تکنیک کنیم؟ اگر روشی دارید برویم آنرا جایگزین کنیم؛ ولی جالب اینجاست که وقتی حرف به این نقطه می رسد، سکوت می کنند. چون روشی به غیر از روش کارشناسی نداریم؛ خب ما باید در چنین شرایطی چه کار کنیم؟ تنها کاری که می توانیم بکنیم این است که کارشناسان مختلف را انتخاب کنیم؛ ما حتی برای اطمینان کامل، سرگروه کارشناسان هر هتل را یک کارشناس مالی گذاشتیم و علتش را هم اهل فن میدانند؛ چونکه تمام زوایای آشکار و پنهان، داخل صورت های مالی آمده. این را کار کردیم تا فردا نیایند و بگویند بطورمثال زمینی در دارایی آن هتل بوده ما ندیدیم یا یک مالی وجود داشته داخل این شرکت که ما باخبر نبودیم و... ؛ به همین دلیل وقتی تیم کارشناسان یک گزارش ارزیابی را امضا میکنند، حیثیت و هویتشان را پای آن مهر و امضا می گذارند.
چرا این هتل ها جداگانه برای فروش گذاشته نشد؟ چونکه برخی ها معتقدند فروش یکجای این هتل ها آن هم به قیمت ۴۷ هزار میلیارد تومان، راه را برای خرده سرمایه گذارانی که شاید توانایی خرید تنها یک یا ۲ هتل را دارند می بندد؟
البته این سوال، خودش به صورتی جواب سوال قبلی است و به صورتی نقض غرض شده است؛ اما درباب روش های مختلف فروش هتل های بنیاد، یک نکته وجود دارد؛ ما در ۱۰ سال قبل در قالب ۷-۸ نوبت مزایده سراغ فروش جداگانه هتل ها رفتیم ولی موفق نبودیم و در طول این فرآیند، بنیاد مستضعفان ۳ رییس را به خود دیده؛ از جانب دیگر تعداد معدودی از هتل های ما در شهرهای بزرگ وجود دارند و مابقی در شهرهای کوچک تر و حتی نقطه ای مثل قلعه گنج واقع شده اند که طبیعتا خریداران کمتری دارند؛ به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم این هتل ها را بصورت یک بسته کامل بفروش برسانیم و اصطلاحا گوشت لخم و استخوان را یکجا واگذار کنیم؛ البته من به هیچ وجه قصد اساعه ادب به شهرهای کوچک و اهالی این مناطق را که اساسا مثل سایر هموطنانانمان محترم و عزیز هستند ندارم. از طرف دیگر، ما وقتی تصمیم گرفته ایم که از یک رشته فعالیت و یک صنعت بیرون بیاییم، باتوجه به خاصیت مقیاس و اهرم برای بازیگر شدن کسی که می خواهد در این صنعت فعال باشد، فروش یکجای این هتل ها توسط ما یک جذابیت محسوب می شود؛ همین طور به برند بودن گروه هتل های پارسیان نمی توانیم بی توجه باشیم و ما نمی توانستیم این هتل ها را تکه پاره نماییم چونکه این یک واقعیت باارزش است که همکاران ما در گروه هتل های پارسیان سالهای سال آنجا کار کرده اند و صاحب تجربه هستند و در عمل ما سعی کردیم از این برند و تجربه باارزش حراست نماییم.
گفته می شود هزینه ای که در سنوات گذشته برای بازسازی برخی از هتل های در حال واگذاری شده است، با قیمت فعلی فروش این هتل ها همخوانی ندارد، آیا این مساله درست است؟
من سال ها در بخش های مختلف کشور کار کرده ام و تجربه پروژه های بزرگی مثل ساخت بزرگراه امام علی، اتوبان صیاد شیرازی، نیایش و... را دارم ولی جالب اینجااست که این حرف ها در همه آن پروژه ها تکرار می شد؛ به همین دلیل این بحث واقعا در کشور ما باید اصلاح گردد که اگر نسبت به موضوعی اطلاع نداریم نباید اظهار نظر نماییم و اگر حرفی می زنیم، نسبت به صحت و سقم آن مسئولیت پذیر باشیم. به هر حال این موضوعی که شما مطرح کردید این گونه نیست؛ علاوه بر آن بحث استهلاک ساختمان و تاسیسات این هتل ها هم هست به همین دلیل است که قیمت یک ساختمان نوساز با ساختمانی که چند سال از عمر آن می گذرد متفاوت است؛ به همین دلیل وقتی می گوییم از کارشناس مالی تا کارشناس ساختمان این هتل ها را کارشناسی کرده اند، تمام این موضوعات مدنظر قرار گرفته و کارشناسان، تمام هزینه هایی که در این هتل ها شده است به استناد صورت های مالی هتل ها، درنظر گرفته اند. شما نگاه کنید در ارتباط با هتل های بزرگ و معروف ما ۱۲ نفر کارشناس یعنی ۱۲ کارشناس مختلف همه ابعاد را مطالعه کرده اند و اگر ساختمانی نوسازی شده باشد حتما نوسازی انجام شده در قیمت کارشناسی آن لحاظ شده است.
شما می گویید کاربری این هتل ها کاربری گردشگریست ولی چه تضمینی وجود دارد که خریدار این هتل ها با هدف تغییر کاربری، این هتل ها را نخرند و بعدها با تعطیل کردن این هتل ها، کاربری املاک آنها را تغییر ندهند؟
یکی از بحث هایی که خدمتتون عرض کردم و ما نسبت به آن حساسیت داریم، همین مساله اهلیت است؛ یعنی از نظر ما خریدار باید در این صنعت حضور داشته باشد و یا نسبت به ادامه دار بودن فعالیت در این رشته تاکید داشته باشد که البته اطمینان از این مساله به این راحتی هم نیست به هر حال در حقیقت ما با برندی سر و کار داریم که سرمایه کشور است و حفظش یک نیاز. اما در طرح تفصیل تهران ما پهنه های مختلفی داریم و کاربری این پهنه ها بر روی اراضی و املاک آن نشسته است؛ البته این به مدلول آن نیست که تغییر کاربری، شدنی نیست ولی این کار به این راحتی قابل انجام نیست؛ بطورمثال در ارتباط با چنین موضوعی علاوه بر کمیسیون ماده پنج، شورای عالی معماری و شهرسازی نیز باید اظهار نظر کند و چون ابعاد این زمین ها بزرگ است، در عمل کار از ماده ۵ خارج می شود و شورای عالی معماری و شهرسازی باید درباره ی آن تصمیم بگیرد؛ به همین دلیل این تصمیمی نیست که یک نفر یا یک شخص بتواند بگیرد و راجع به آن اقدام نماید. از جانب دیگر یک بالانسی در طرح تفصیلی و در طرح جامع شهر تهران و سایر شهرها دیده شده و به همین علت هم چنین فرضیاتی تقریباً احتمالش نزدیک به صفر است؛ البته نمی گویم صفر مطلق ولی نزدیک به صفر است. به هر حال ما تمام تلاش خودمان را انجام می دهیم که در واگذاری هتل هایمان، مشکلاتی مثل آن چه در هفت تپه و... به وجود آمد، باردیگر تکرار نشود برهمین اساس است که ما خودرا در قبول یا رد پیشنهادات صاحب اختیار می دانیم.
بعضی از منتقدان با اشاره به قصد بنیاد مستضعفان برای معاوضه این هتل ها با سهام می گویند، بنیاد مستضعفان با این واگذاری، چوب حراج به اموال مستضعفان زده است چطور می توانید این ادعا را رد کنید؟
بعد از بازگشایی پاکات، ما وارد فاز مذاکره خواهیم شد و سه حالت مختلف برای پرداخت از طرف خریدار پیش بینی شده است حالت اول این که پرداخت بصورت نقدی صورت گیرد، حالت دوم این است که خریدار درصدی را بدهد و درصد باقی مانده را با نرخ سود بانکی مشخص شده از طرف بانک مرکزی، طی بطورمثال سه سال پرداخت کند؛ حالت سوم نیز برای این مزایده دیده شده که خریدار مابه ازای قیمت هتل ها را بوسیله انتقال سهامی که مورد قبول ما است و در آن ۳ فعالیتی که ما اعلام نموده ایم پرداخت کند. به همین دلیل این یک روال و پروسه اداری است و به هیچ وجه اینطور که برخی مغرضانه اعلام می کنند که بنیاد چوب حراج به اموالش زده، نیست و ما مسئولیم و باید پاسخگوی دستگاه نظارتی، مردم، عملکرد خودمان و البته وجدان خود باشیم. بغیر از این ساز و کار روال اداری، بنیاد یک تشکیلات و یک سازماندهی منظمی دارد و دارای ارکانی است که چند دهه در حال فعالیت است؛ ما در بنیاد مستضعفان از کارشناسان مسلطی بهره مندیم که سالهای سال سابقه کار دارند و این گونه نیست که یک نفری بیاید و اموال و دارایی که در اختیار ما است را ارزان از دست ما در بیاورد.
نکته بعدی این است که بحث های دیگری هم وجود دارد که تخصصی تر است؛ بطورمثال این که درآمد ما از سرمایه ای که بطورمثال ۵۰ هزار میلیارد تومان است و باید این درآمد برای محرومان و ماموریت های اجتماعی و محرومیت زدایی بنیاد مستضعفان هزینه شود، چقدر باید باشد؟ ما طی ماه های اخیر به این موضوعات ورود کردیم و تمام رشته فعالیت هایمان را بصورت تخصصی بررسی کردیم. به همین دلیل فقط این داستان، در ارتباط با هتل های ما نیست و احتمالاً در ارتباط با برخی دیگر از بخشهایی هم که بنیاد در آنجا حضور داشته، در آینده همین تغییر و تحولات رخ دهد؛ بطورمثال فرض کنید یک بخشی را وارد بورس نماییم. اتفاقی که برای حوزه کشاورزی ما در حال انجام می باشد که از قضا این یکی از روش های مردمی سازی اقتصاد و البته بسیار شفاف است ولی در آنجا هم مسائل خاص خودش وجود دارد. به همین دلیل بحث های اقتصادی و ساماندهی رشته کارهای بنیاد به هتل ها ختم نمی شود.
باتوجه به بحث پاسخگویی و نظارت نهادهایی نظارتی شما مدعی هستید که کمیسیون اصل ۹۰ را نسبت به این مساله باخبر کرده اید ولی برخی معتقدند که بنیاد نسبت به این کمیسیون پاسخگو نیست بر این اساس نوع نظارت چگونه است؟
ما نهادهای نظارتی را از اقداماتمان باخبر کرده ایم؛ این یعنی نهاد بالادستی ما نه فقط از موضوع مطلع، بلکه ما از آنها به عنوان بازرسی بنیاد درخواست کردیم این مساله را بررسی نمایند و نظرشان را و هرآنچه تخصص دارند به ما عرضه کنند چونکه آنها متخصص، باخبر و قابل اعتماد برای ما هستند. به همین دلیل اگر واقعا اشکالی وجود داشته باشه و این اشکال فاحش باشد، بطور قطع ما می پذیریم. به هر حال وقتی شما بدنبال کار بزرگی می روید، حساسیت هایی ایجاد می شود اما اگر صحبتی می شود باید کارشناسی شده باشد؛ بالاخره ما مکانیزم کارشناس رسمی دادگستری را استفاده کردیم که همین الان هم در دادگاه های ما به همین کارشناسی رسمی دادگستری ارجاع داده می شود.
از طرف دیگر، بالاخره شرایط سیاسی هم روی این بحث واگذاری هتل ها هم بی تاثیر نیست. بطورمثال گاهی عنوان می شود افرادی که سابقه زندان دارند نباید به عنوان خریدار، این هتل ها را بخرند؛ این درحالی است که مرجع تصمیم گیری راجع به این موضوعات دستگاه قضایی کشور است؛ یعنی اگر زمانی یک شرکت به عنوان متقاضی در مزایده ای شرکت می کند، اگر سهام داران آن ممنوع المعامله باشند، نمی توانند شرکت نمایند. اگر هم ممنوع المعامله نباشند من نمی توانم به آنها بگویم شما نباید در این مزایده شرکت کنید چونکه این فراتر از اختیارات من است ولی اگر نهادی مثل مرجع قضائی به ما اعلام نماید که با این گروه یا این شخص معامله نکنید، اساسا ما مطیع خواهیم بود.
در صورت واگذاری هتل های بنیاد مستضعفان آینده شغلی کارکنان این مجموعه چه خواهد شد؟
من اطمینان می دهم که اولاً وارد نشدن لطمه روحی به همکاران ما در هتل ها و خانواده هایشان یکی از با اهمیت ترین دغدغه های ما در بنیاد است. آنها باید با قدرت به کارشان ادامه بدهند و ما اطمینان داریم که این مسائل در نهایت به سود آنها و در راستای بهتر شدن اوضاع آنها خواهد بود. به همین دلیل یکی از مسائلی که ما بر اهلیت داشتن خریدار هتل ها تاکید داریم نیز همین مساله و بهتر شدن وضع شغلی، معیشتی و زندگی همکاران ما در هتل ها است. خدای ناکرده نباید چنین تصوری وجود داشته باشد که خریدار، پس از خرید این هتل ها می آید و کرکره هتل ها را پایین می کشد و معیشت کارکنان هتل ها به مخاطره می افتد چونکه یکی از مسائل مورد تاکید ما این است که خریدار باید اینها را حفظ کند و چراغ آنجا روشن تر از قبل شود. حتی این یک واقعیت است که اگر ما در این مزایده نتوانیم به آن چه هدفمان است برسیم، اساسا اهتمام خواهیم کرد که هتل ها را بهتر از گذشته اداره نماییم. به همین دلیل خطاب من به همکارانم در این مجموعه اینست؛ آنها نباید هیچ نگرانی نسبت به این واگذاری داشته باشند ما واقعاً این نگرانی را داریم که به اشتغال کشور کمک نماییم و اجازه نخواهیم داد تجارب تلخ قبلی کشور در عرصه خصوصی سازی باردیگر تکرار شود و یا آن چه گاهی در بعضی صنایع و شرکت های بنیاد اتفاق افتاده بود و بنا به دلایلی، چراغشان خاموش شده بود، اتفاق بیفتد.
اگر متقاضی خرید مجموعه هتل های بنیاد مستضعفان با عدد ۴۷ همت پیدا نشود چه برنامه ای خواهید داشت آیا رقم پیشنهادی خودرا کاهش می دهید یا انصراف خودرا از واگذاری هتل ها اعلام می کنید؟
ما به عدد کارشناسی شده هتل ها اعتقاد داریم و تحت هیچ شرایطی این عدد را کاهش نخواهیم داد ولی امکان دارد روش های دیگرای را پیش بگیریم. به هر حال پرونده هتل ها موضوع جدیدی است و باید با دقت و حوصله کار را پیش ببریم و با عنایت به این که اگر قرار شود قسمتی از پرداختی خریدار بصورت انتقال سهام در صنایع مورد نظر ما باشد، باردیگر یک پروسه دیگر شروع می شود تا ارزش سهامی که مقرر است از خریدار منتقل شود، به درستی تعیین شده و کار کارشناسی جدی روی آن صورت گیرد چونکه ما نمی توانیم برمبنای ادعای طرف مقابل بر اساس قیمت سهام آن صنعت، آن قیمت ادعایی را قبول نماییم و بالتبع کار کارشناسی جدیدی که آن هم زمان بر است شروع می شود. البته این مساله واقعا به پیشنهادات مطرح شده بستگی دارد و اگر خریداران خواهان خرید نقد یا نقد و اقساط هتل ها باشند، این پروسه خیلی سریعتر پیش خواهد رفت و تصورم این است در آن شرایط، ظرف مدت یک ماه این واگذاری صورت گیرد ولی اگر بحث سهام مطرح باشد پروسه پیچیده تر و زمان برتر خواهد شد.
منبع: فراز برج
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب